خلاصة:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه علّی محیط یادگیری سازندهگرای ادراک شده و عملکرد ریاضی با میانجیگری جهتگیری درونی هدف، ارزش تکلیف، نگرش نسبت به ریاضی و خودکارآمدی ریاضی در دانشآموزان بود. در این مطالعه علّی-همبستگی، جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر پایه سوم رشته ریاضی-فیزیک دبیرستانهای دولتی شهر اهواز بود که به روش تصادفی چند مرحلهای 300 دانشآموز از بین آنها در نواحی چهارگانه آموزش و پرورش انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا (CLES)، پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی، سیاهه نگرش نسبت به ریاضی (ATMI) و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) بودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری انجام گرفت. براساس نتایج این پژوهش، الگوی پیشنهادی معادلات ساختاری روابط علّی بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار بود. به طور کلی، در الگوی پیشنهادی پژوهش، نتایج نشان دادند که محیط یادگیری سازندهگرای ادراک شده هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم از طریق جهتگیری درونی هدف، ارزش تکلیف، نگرش نسبت به ریاضی و خودکارآمدی ریاضی با عملکرد ریاضی رابطه دارد. تمامی فرضیههای پژوهش به استثنای مسیر مستقیم نگرش نسبت به ریاضی با خودکارآمدی ریاضی مورد تایید قرار گرفتند.
ملخص الجهاز:
انگیزش دانشآموز برای یادگیری معمولاً به عنوان تعیین کننده اصلی در موفقیت و کیفیت برون داد یادگیری در نظر گرفته میشود (به نقل از کامارودین، زینال و امینودین 14 ، - constructivist - Dethlefs - Loyens, Rikers, & Schmidt - Nie & Lau - Guzel - Arisoy - Sungur - Ozkal, Tekkaya & Çakiroglu - Marra - Arkun & Askar - Ley & Young - Pintrich & DeGroot - Wigfield & Eccles - Kamaruddin, Zainal & Aminuddin 2009).
در پژوهش حاضر نیز ضریب پایایی این ابزار به روش آلفای کرونباخ برای - multi-stage random sampling - Constructivist Learning Environment Survey (CLES) - Aldridge, Fraser, Taylor, & Chen - personal relevance - uncertainty of science - critical voice - shared control - student negotiation نمره کل ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا 93/0 و برای خرده مقیاسهای ارتباط شخصی، عدم قطعیت، بیان انتقادی، کنترل مشارکتی و مذاکره با دانشآموزان دیگر به ترتیب برابر با 74/0، 81/0، 81/0، 86/0 و 77/0 محاسبه شد.
ضریب همبستگی بین خودکارآمدی ریاضی دانشآموز و خودکارآمدی ریاضی 71/0 (001/0 ≥ p) به - Johnson - Math Self Efficacy Scale - Middleton & Midgley دست آمد که نشان دهنده روایی رضایت بخش این پرسشنامه است.
در پژوهش حاضر، ضرایب پایایی سیاهه نگرش نسبت به ریاضی با استفاده از روش آلفای کرونباخ 91/0، با روش تنصیف اسپیرمن-براون 73/0 و روش تنصیف گاتمن 72/0 محاسبه - Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) - Smith & Garcia - Velez - Attitude Toward Mathematics Invertory (ATMI) - Tapia - Marsh شدند، که نشان از پایایی خوب این ابزار است.