خلاصة:
واقع گرایان سنتی نسبت به اهمیت ایده ها بی تفاوت بودند. در حقیقت در سال 1939، ای.اچ .کار[1]قدرت بین المللی را در سه دسته بندی توصیف و ارائه کرد: قدرت نظامی،قدرت اقتصادی و قدرت مسلط بر افکار و ایده ها(قدرت نرم)..قدرت در مفهوم رئالیستی به منابع قابل سنجش و محسوس تقلیل یافت.قدرت نرم شکلی از ایدئالیسم یا لیبرالیسم نیست بلکه شکلی از قدرت است یا روشی برای دستیابی به نتایج مطلوب است.مشروعیت، واقعیت قدرت است.نبردها یا تلاشهای رقابتی بر سر مشروعیت بخشی از عوامل تقویت کننده یا محروم کننده قدرت نرم می باشد و در این منازعه ، دولتها تنها بازیگران اصلی نیستند بلکه شرکتها،موسسات و نهادها، سازمانهای غیر دولتی و حتی شبکه های تروریستی غیر دولتی اغلب دارای قدرت نرم خودشان می باشند. بسیار مهم است که قدرت سخت و نرم را در راهبردهایی که تحت عنوان قدرت هوشمندانه تعریف می شوند ترکیب نمود. NYE,JR,2004,1-6)). قدرت نرم در سیاست داخلی و خارجی سبب هویت سازی،تحریک و بسیج افکار عموی برای تحقق اهداف کلان نظام سیاسی،احیاء هویتهای فروپاشیده،ایجاد وحدت در داخل،تحکیم موقعیت و مواضع سیاسی منطقه ای و بین المللی آن نظام ، تقویت حس پویایی، پیشرفت و تقویت روحیه جهادی و دفاع از موجودیت ان نظام و ارمانهای آن می شود اما در نظامهای سخت و غیرالهی سبب استعمار نوین،توجیه رفتارهای سلطه طلبانه،تحریک افکار عمومی علیه دشمن خیالی، فرافکنی و سرپوش گذاشتن بر ناکامیها و مشکلات داخلی ان نظام می شود.
ملخص الجهاز:
یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد آمریکا و غرب بعد از شکست و ناکامی برنامه های آنها برای سرنگونی انقلاب اسلامی ایران با روشهای جنگ سخت نظیر تحرکات و اقدامات مسلحانه در نواحی مرزی ، کودتای نوژه ، ترور انقلابیون ، هشت سال جنگ تحمیلی ، هزینه های شدید و فراوان جنگ سخت ، مخالفت افکار عمومی داخلی و خارجی با استفاده از جنگ سخت و سیاستهای جنگ طلبانه ، شکل گیری مقاومتهای مردمی بر علیه استفاده از جنگ سخت در کشورهای مورد هجوم قرار گرفته ، قدرت و تجربه قابل ملاحظه جمهوری اسلامی و ارتش ایران ، ناامیدی و فقدان نتایج مناسب در استراتژیهای نیمه سخت سعی کرده اند با استفاده از تحریمهای اقتصادی و فشارهای دیپلماتیکی و پتانسیل فصلنامه علمی -پژوهشی قدرت نرم خود، به دنبال به حاشیه راندن الگوی توسعه جمهوری اسلامی ایران هستند .
اگر در این دستگاه مختصات ، نقطۀ انتهایی محور عمودی (y) را رضا و قرب خداوند و فلاح و رستگاری فرض کنیم ، و نقطۀ انتهایی محور افقی (x) را عدم رضایت الهی و گمراهی و تنزل از مقام انسانیت قلمداد نمائیم ، آنگاه به روشنی می توان تمایز ماهوی دو جامعه و نظام (مدینه ) نرم و سخت یا «فاضله و جاهله » را تعیین و مشخص نمود نمودار شماره ١: مقایسه دو نظام نرم و سخت از نظر جهت و مقصد حرکت و توسعه ؛ / ایدئولوژی اسلامی جمهوری اسلامی ایران یکی از مؤلفه های قدرت نرم این کشور محسوب می شود و چون باعث خلق ژئوپلیتیک جدید و فضای جدیدی شده است از جمله سبب احیای هویت مسلمانان و بیداری انها و نیز سبب گسترش گفتمان مقاومت در برابر استعمار و نظام سلطه گردیده است لذا عامل بازتولید تضادهای سیاسی امریکا و دول استعمارگر غربی علیه ایران شده و زمینه کنترل گرایی غرب را در برخورد با ایران به وجود آورد.