خلاصة:
مقاله حاضر به نقد و بررسی کتاب آموزش راه دور و کتابخانه های دیجیتال پرداخته است. ولی چالش عمدة اثر حاضر، تاکید بر مقالات ترجمه شده یا گردآوری مقالات با عمق کم است که بعضا برخی مقالات با یکدیگر هم پوشانی محتوایی دارند. انسجام چندانی در مطالب مطرح شده در کتاب حاضر به چشم نمی خورد و
به عبارت دیگر می توان بیان داشت کتاب فاقد سلسله مراتب یا نظم موضوعی است. پرداختن به نقش کتابداران در آموزش الکترونیکی، محوری ترین نقطه کتاب است، به گونه ای که در متون مشابه چنین امری خیلی کم رنگ مشاهده می شود. نکته دیگری که باید به آن اشاره نمود این است که در این کتاب، بخش نتیجه گیری در اکثر مقالات مشابه یکدیگر است و از عبارات تکراری استفاده شده است. هرچند کتاب حاضر از معدود متونی است که به طور اختصاصی به محوری بودن نقش کتابداران در آموزش الکترونیکی اشاره کرده است اما آن چه به عنوان نقاط ضعف مطرح می شود می تواند در ویرایش های بعدی اثر مورد توجه قرار گیرد. بااین حال، کتاب حاضر می تواند این کتاب می تواند مورداستفاده دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی قرارگیرد.
This article reviews the book “distance learning and digital libraries”.
But major challenges of current essay is emphasis on translated articles
or gathered articles with shallow depth which sometimes overlapping
each other. There is little cohesion in the material presented in the book,
in other words it can be said that the book has no hierarchical or thematic
order. Addressing the role of librarians in e-learning is the central
point of the book which is very inconspicuous part in the similar texts.
Another point should be mentioned is that in this book the Conclusion
section are similar in most of the articles and repetitive phrases
are used. Although this book is one of the few texts which specifically
referred to the centrality of the role of librarians in e-learning, but what
comes as weaknesses could be addressed in later editing work. However,
this book can be used for undergraduate and graduate students in
field of Information Science and Knowledge Studies.
ملخص الجهاز:
"داشـتن برنامه بـرای یادگیری راه دور، نکتـه ای اسـت کـه بایـد کتابخانه هـا بـه آن توجـه کنند؛ اما مشـکل این جاسـت کـه هنـوز بسـیاری از گروه هـا و مـدارس کتابـداری جهـان ، خدماتـی بـرای یادگیـری الکترونیکـی را در اولویـت برنامه هـای خـود قـرار نداده انـد و لازم اسـت در آینـده ، ایـن مسـئله در برنامه هـای آموزشـی کتابـداران نهادینـه شـود.
هرچنـد در پیشـگفتار به صـورت مختصـر دربـارة اهمیـت بهره گیـری از فنـاوری اطلاعـات در آمـوزش و نقـش کتابـداران در فراینـد یادگیـری الکترونیکـی اشـاره شـده ؛ امـا دربـارة چگونگـی گـردآوری ایـن مقاله هـا، روش شناسـی کار و گزینش آن هـا بحثی بـه میـان نیامده اسـت .
در کتـاب حاضـر، حجـم مقاله ها متناسـب نیسـت ؛ مثـلا مقالـۀ شـمارة ٤ بـا عنـوان حمایـت کتابخانه هـای دیجیتال از آمـوزش راه دور به قـدری کوتـاه اسـت کـه بیشـتر بـه یادداشـت شـباهت دارد.
در هرصـورت ، بـا توجـه بـه تحولاتـی کـه در حـوزة آمـوزش در حال رخ دادن اسـت و این کـه ماهیـت و سـبک آمـوزش و یادگیـری به سـرعت تغییـر ماهیـت می دهنـد، بهره گیـری از ایـن کتـاب می تواند در دسـتور کار کتابـداران کتابخانه هـای مختلف و نیز مدرسـان حـوزة یادگیـری الکترونیکـی قـرار گیرد.
همان طـور کـه اشـاره شـد کتـاب حاضـر، از معـدود کتاب هایـی اسـت کـه در حـوزة علـم اطلاعـات و دانش شناسـی بـه مبحـث نقـش کتابخانه هـای دیجیتـال در آمـوزش از راه دور پرداختـه ؛ ولـی مشـکل این اثر این اسـت که به گـردآوری مجموعه ای از مقاله هـای ترجمـه شـده در ایـن حـوزه تکیـه شده اسـت کـه برخـی از آن هـا از نظـر موضوعـی ، هم پوشـانی دارنـد و برخی به لحـاظ محتوایـی ارتباطی با هم ندارند."