خلاصة:
اهمال کاری تحصیلی از مشکلات شایع و رایج بین دانشجویان است که پیامدهای منفی زیادی به همراه دارد. لذا به منظور مقابله با چنین رفتاری، تعیین علل و همبسته های آن لازم و ضروری است. در این راستا هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه ذهن اگاهی و تاب آوری با اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان می باشد. بدین منظور نمونه ای مشتمل بر 357 نفر از دانشجویان دانشکده های علوم انسانی، مهندسی و پردیس دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 1394 به شیوه نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب گردید. در ادامه به منظور جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (2003)، پرسشنامه پنج وجهی ذهن آگاهی بائر، اسمیت، هاپکینز و تونی (2006)، پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) استفاده شد که در نهایت، مشخص گردید، بین ذهن آگاهی و تاب آوری با اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه کاشان رابطه معنادارست. از سوی دیگر، بین ذهن آگاهی و اهمال کاری تحصیلی نیز رابطه معنادار مشاهده شد و نیز بین اهمال کاری و تاب آوری و هم چنین، بین ذهن آگاهی و تاب آوری همسو با دیگر پژوهش ها، ارتباط معنادار مشاهده شد.