خلاصة:
میزان برخورداری از عوامل گوناگون، متشکل از عوامل طبیعی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، نابرابریهای منطقهای را ایجاد یا آن را تشدید میکنند .توجه به توسعة موزون منطقهای، مستلزم مطالعه و شناخت خصوصیات هر منطقه با توجه به جایگاه آن در کل سیستم منطقهای است. هدف این پژوهش تحلیل و طبقهبندی استانهای کشور از لحاظ برخورداری از شاخصهای بخش آموزشی است. روش پژوهش در این مقاله توصیفی- تحلیلی است. دادهها و اطلاعات مورد نیاز از سالنامه آماری و نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1390 استانهای کشور انتخاب شدهاند. این دادهها که بر اساس 19 شاخص در بخش آموزشی است مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند فرایند تجزیه و تحلیل آماری دادههای پژوهش، براساس مدل، ساو ، تاپسیس ، ویکور و همچنین برای بدست آوردن وزن شاخصها از روش آنتروپی شانون و با استفاده از روش کپ لند نتایج سه مدل با هم ترکیب شده است و همچنین با بهرهگیری از نرم افزار Arc GIS 10.1 به تجزیه و تحلیل موضوع پرداخته شد نتایج نشان میدهد که اختلاف قابل ملاحظهای میان سطوح توسعهیافتگی استانهای کشور وجود دارد؛ استانهای کشور در سه سطح توسعهیافته، میانتوسعه، کمترتوسعهیافته، قابل دستهبندی هستند و رتبهبندی استانها نشان میدهد که استان تهران در رتبه اول و رتبه آخر هم متعلق به استان سیستان و بلوچستان میباشد