خلاصة:
مسئله «مهدویت» از مسائلی است که تمام مسلمانان به گونهای آن را پذیرفتهاند. فرقه وهابیت نیز همانند دیگر مذاهب اسلامی بنا بر روایاتی که آنها را متواتر میدانند، اصل مهدویت، عدالتگستری مهدی موعود و خروج او در آخرالزمان را باور دارند. «عبدالعزیز بنباز» نیز به عنوان یکی از شخصیتهای مهم وهابی معاصر، نظراتی هرچند پراکنده در باب مهدویت ارائه نموده است. نوشتار پیشرو کوششی توصیفیـتحلیلی برای بررسی دیدگاه وهابیان، به ویژه عبدالعزیز بنباز راجع به مهدی موعود است. بنباز اخبار دلالتکننده بر اصل مهدویت را متواتر شمرده و منکر مهدویت را نیز کافر میداند. وی ویژگیهایی چون همنامی پدر مهدی با رسول خدا, از اهلبیت بودن، حسنی بودن، عدالت گستری، حکومت کردن بر مبنای شرع مطهر، همزمانی با ظهور عیسی} و ... را برای مهدی آخرالزمان برمیشمرد، اما نقدهایی جدی نیز بر دیدگاه او وارد است که نگارنده تلاش نموده در نقد دیدگاه وی بیشتر به منابع مورد پذیرش وهابیان رجوع نماید.
ملخص الجهاز:
(محمد بن عبدالوهاب ، بیتا: ٢٤٥-٢٣٤) دیگر عالم بزرگ وهابی که او را به عنوان متخصصی سترگ در علم حدیث شناسی به شمار میآورند، محمد ناصرالدین البانی(١٤٢٠ق ) است که با وجود تضـعیف بسـیاری از احادیث ، روایات خروج مهدی موعود در آخرالزمان ، از اهل بیت • بـودن ایشـان ، گستراندن عدل و داد توسط وی در دوران ظلم و ستم و نیز ظهور و فراوانی نعمت های الهی در دوران ظهور را صـحیح دانسـته اسـت .
(همان : ٩٠، ٩١ و ١٠٢-٩٨) بن باز، خلاف برخی دیگر از عالمان وهابی کـه مدعیاند اهل سنت مهدی را «منتظر» نمیداند(الخمیس ، ١٤٢٩ق : ١٧) مهدی موعـود را منتظر خطاب میکند(بن باز(الف )، ج ١: ٣٥٥ و همو، (ب )، ج ٤: ٩٠) وی در ادامه نظر ابن کثیر درباره نقبای بنیاسرائیل را که میگوید ممکن اسـت مهـدی یکی از امامان دوازده گانه باشد(ابن کثیر، ١٤١٩ق ، ج ٣: ٥٩) محل تأمل و نظر دانسـته و در ظاهر نمیپذیرد.
(خنجی، ١٣٧٥: ٢٧٩-٢٧٨) اندیشمند دیگر اهل سنت ، شمس الدین محمد بن طولون دمشقی(٩٥٣ق ) است کـه در سروده ای راجع به امامان دوازده گانه •، مهدی موعود را همان فرزند امام حسن عسگری• میداند که در آینده ظهور خواهد نمود: و العسکری الحسن المطهر محمد المهدی سوف یظهر (ابن طولون ، بیتا: ١١٨) قندوزی حنفی(١٢٩٤ق ) یکی دیگر از عالمان سنی مـذهب اسـت کـه از دو جهـت میتوان پی به پذیرش مهدی موعود بودن امام دوازدهم شیعیان از جانب او برد.