خلاصة:
بر اساس دست نوشته ها ، کتیبه ها ، نقوش مختلف و کتابهای دینی زرتشتیان زن ایرانی همیشه دارای
پوشش بوده است.پوشش زنان ایرانی بر اساس جغرافیا و دین تنوع مختلفی داشته است . .وضع پوشش و نوع لباس در ایران در دوره های مختلف با تغییراتی همراه بوده است. پوشش و لباس زنان در ایران در دوره های مختلف تاریخی را می توان به چهار نظریه تبیین و تقسیم کرد که عبارت است از : الف) نظریه قومی ، ب) نظریه توسعه، ج ) نظریه انتشاری، د) نظریه مربوط به عملکرد اجتماعی تا دوره معاصر اکثریت پوشش زنان ایران از نظریه قومی پیروی میکرد و با مدرنیته شدن ایران و ورود فرهنگ غرب زنان شهرنشین ایران از نظریه توسعه عمل کردند و در پوشش آنها دگرگونی فراوانی دیده شد. اما لباس بسیاری از اقوام ایرانی از جمله زنان بختیاری از نظریه قومی پیروی می کند این پژوهش به بررسی وضعیت پوشش زن در ایران برپایه نظریات فوق می پردازد و به پوشش زن بختیاری به عنوان یکی از نمادهای پوشش قومی ایران از آغاز تاریخ تا کنون پرداخته است.
ملخص الجهاز:
"ولی پوشاک زنان تغییری نداشت مگر پوشش سر آنها که چیزی بود شبیه به دستمال سر(سربند) از برای زنان غیر مغول ، از دوره تیموریان به بعد کم کم از نفوذ سبک های مغولی کاسته شد و سبک ایرانی به تدریج جایگزین آن گشتند و تن پوش های تنگ و چسبان ، جای رداهای گشاد پیشین را گرفتند قبای رویی اغلب سراسر باز می ماند و یا آن که در ناحیه گردن و پایین کمر برای نشان دادن سایر بالاپوش های زیرین و نیز پیراهن های بلندی که در زیر پوشیده شده بود،باز گذارده می شد(متین ،١٣٩١: ٤١-٤٠) و غلبه بر نظریه قومی است و هزاران قوم با هویت قومی – عشیره ای در فلات ایران ساکن هستند و هر کدام بر اساس معیشت ،جغرافیا و ایدئولوژی خاص خود یک پوشش خاصی دارند با تشکیل حکومت صفوی یک دولت ملی تشکیل شد به دلیل توجه صفویان به آداب و رسوم و مذهب خاص ایرانی و مذهب اثنی عشری، رشته های گوناگون صنعت و هنر، پیشرفت شایانی داشت ، که در این میان پوشاک بانوان ، با توجه به بافت خاص اجتماعی – مذهبی آن روزگار شکل خاصی به خود گرفت ."