خلاصة:
تعاونی های فرش دست باف روستایی یکی از نظام های تولیدی در صنعت فرش دست باف کشور هستند که هدف آنها استفاده موثر از منابع جهت پاسخگویی به نیازهای تولیدکنندگان سنتی فرش دست باف است. از آنجا که در حدود سه دهه از تشکیل این تعاونی ها در کشور می گذرد و ادامه فعالیت اقتصادی و اجتماعی این تعاونی ها بستگی به تجزیه و تحلیل مشکلات جاری آنها دارد، در این مطالعه تعاونی های فرش دست باف روستایی شهرستان همدان آسیب شناسی شده اند. مهمترین اهداف تحقیق عبارتند از: (1) تحلیل نقاط ضعف، تهدیدها، نقاط قوت و فرصت های تعاونی های فرش دست باف و (2) تدوین، تبیین و تحلیل استراتژی هایی جهت تقویت این تعاونی ها با توجه به نتایج آسیب شناسی. جامعه آماری تحقیق کلیه اعضای فعال تعاونی های فرش دست باف شهرستان همدان (923 نفر) است که از این تعداد 90 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسش نامه مهمترین ابزار جمع آوری اطلاعات در تحقیق حاضر است، اما با توجه به ماهیت تحقیق در کنار پرسش نامه، از تکنیک مصاحبه نیز استفاده شده است. روایی صوری پرسش نامه توسط صاحب نظران و محققان مورد تایید قرار گرفت. جهت بررسی پایایی ابزار تحقیق، پرسش نامه در اختیار تعدادی از اعضای تعاونی های فرش دست باف قرار گرفت و نتایج آن بررسی و آلفای کرونباخ آن 79/0 به دست آمده که رقم قابل قبولی است. در این مطالعه جهت تشخیص آسیب های تعاونی های فرش دست باف از آنالیز SWOT استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد رضایت اعضا در زمینه تهیه طرح ها و نقشه های جدید فرش دست باف مهمترین نقطه قوت، کمبود امکانات تعاونی برای ایفای نقش مناسب مهمترین نقطه ضعف، مناسب بودن جایگاه فرش ایران در دنیا مهمترین فرصت و بی ثباتی بازار فرش دست باف مهمترین تهدید برای تعاونی های فرش دست باف روستایی هستند. در ادامه مقاله چهار دسته استراتژی جهت مقابله با تهدیدها و نقاط ضعف و تقویت فرصت ها و نقاط قوت با توجه به نتایج به دست آمده، ارائه شده است.
Rural hand-made carpet cooperatives are among the carpet production systems in our country. The aims of these cooperatives are the efficient use of resources and accountability to needs of traditional producers. The cooperatives have been formed in Iran three decades ago. Continuation of the economic and social activities of these cooperatives depends on analyzing the ongoing problems. In this study، rural hand-made carpet cooperatives of Hamadan have been investigated. The main objectives of the study include analysis of weaknesses، threats، strengths and opportunities of the cooperatives and analysis of the strategies for strengthening these cooperatives with respect to the results of the pathology. The statistical population of the study includes all members of carpet cooperatives of Hamadan (923 persons) who were selected according to Cochran’s formula and 90 carpet weavers were randomly selected as statistical sample. The most important instrument for data collection was questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was calculated using Cronbach’s Alpha coefficient (α=0.79). The analysis of SWOT was also used in this study. The results revealed that satisfaction of the design and new drawings for carpet that cooperative provide is their main strength، limitedness of the facilities of cooperative is their main weaknesses. Suitable position of Iranian carpet in the world is their important opportunity and carpet market volatility is the main threat of the cooperatives. At the end of the paper، four strategies have been offered.