خلاصة:
وجود منابع انسانی دانش محور، کارآمد و ماهر می تواند افزایش رقابت پذیری، کاهش هزینه ها و تعالی سازمانی را موجب شود. این مهم در گرو آن است که بازنگری و برنامه ریزی مناسبی در سازمان ها و منابع انسانی صورت گیرد که به آن «معماری سرمایه های انسانی» گفته می شود. از این رو، هدف پژوهش حاضر آن است که با استفاده از نظریه داده بنیاد مدلی را برای معماری سرمایه های انسانی طراحی و تدوین کند. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی و در حوزه پارادایم (الگوواره) استقرایی است. درپژوهش حاضر، از مصاحبه عمیق به عنوان ابزار جمع آوری داده ها استفاده شده که داده های حاصل از آن، با استفاده از نرم افزار Atlas.ti و با بهره گیری از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شده است. در این پژوهش برای انتخاب نمونه، از نمونه گیری هدفمند استفاده شده است که بر اساس اصل کفایت نظری، در پژوهش حاضر با استفاده از 26 مصاحبه این مهم حاصل شد. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی عوامل علی، زمینه ای، مداخله گر و پیامدهای معماری سرمایه-های انسانی و در نهایت، ارائه مدل نهایی معماری سرمایه های انسانی است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که برای معماری سرمایه های انسانی، سازمان ها باید مدیریت کارراهه شغلی مناسبی برای کارکنان خود بر اساس اصل شایستگی و بر مبنای جانشین پروری داشته باشند. به علاوه، برای عملیاتی کردن معماری سرمایه-های انسانی، سازمان ها باید هم آیندی برنامه ریزی منابع انسانی با برنامه های راهبردی سازمان و تطابق برنامه-ریزی منابع انسانی با برنامه ریزی استراتژیک سازمان را مدنظر خود قرار دهند. برنامه ریزی در جهت سرمایه-گذاری منابع انسانی دانش محور و متخصص و ساماندهی سازمان بر اساس نیروهای انسانی با استعداد و کلیدی، نکته دیگری است که در معماری سرمایه های انسانی بسیار حائز اهمیت است. در نهایت، سازمان برای معماری مناسب سرمایه های انسانی باید فرایند کارمندیابی خود را بر اساس نیازسنجی و مبتنی بر شایستگی و قابلیت منابع انسانی انجام دهد.
ملخص الجهاز:
"از این رو، راهکارهایی لازم است تا مدیران و کارکنان سازمان هـای دولتـی در سـایه معمـاری سـرمایه هـای انسـانی بتواننـد بـا شناسایی، توسعه ، جذب ، به کارگیری و نیز سرمایه گذاری در نیـروی انسـانی کیفـی و دانش محور ضمن پذیرش تغییرات مفید و اساسی، توانایی در افزایش قدرت تولیـدی جمعیت ، به ویژه نیروی کار و افزایش ظرفیت های موجود برای ارتقاء و بهبـود رشـد و 1- Chew 2- Hossain & Roy توسعه اقتصادی را در عصر بیثباتی فراهم آورند.
ماریموتو و دیگران ٧ (٢٠٠٩) معتقدند که سرمایه انسانی به آموزش ، تحصیل و حرفه های اولیه 1- Xueying & Ying 2- Aier & Saat 3- Van der 4- Schultz 5- Becker 6- Joseph & Aibieyi 7- Marimuth اولیه برای ارتقاء سطح دانش ، ارزش ها، مهارت ها، تواناییها و دارایـیهـای اجتمـاعی کارکنان مرتبط میشود که رضایت شغلی و اجرای کارکنان را در پی دارد (حسن پـور رودبارکی و لبادی، ١٣٩٥: ٥١).
پیشنهادهای پژوهش با توجه به یافتـه هـای پـژوهش پیشـنهاد مـیشـود کـه سـازمان هـا بـرای معمـاری سرمایه های انسانی فرایند کارمنـدیابی خـود را بـر اسـاس نیازسـنجی و مبتنـی بـر شایستگی و قابلیت منابع انسانی انجام دهند و مدیریت کارراهه شغلی مناسبی برای کارکنان خود بر اساس اصل شایستگی و بر مبنای جانشین پروری داشته باشند."