خلاصة:
بررسی نوسان قیمت خرده فروشی و عمده فروشی، میزان و شدت تاثیرپذیری هر یک از قیمتهای مورد اشاره از نوسان در سایر قیمتها در بررسیهای بازاریابی اهمیت دارد. در پژوهش حاضر با استفاده از الگوی خودتوضیح واریانس ناهمسان شرطی تعمیمیافته (GARCH) آثار سرریز قیمت چای ممتاز در دو سطح خرده فروشی و عمده فروشی بررسی شد. نتایج نشان داد که نوسانهای قیمت در سطح خردهفروشی آثار سرریز مثبت و معنیداری بر نوسانهای قیمت در سطح عمدهفروشی دارد. همچنین نوسانهای قیمت چای در سطح عمدهفروشی و خردهفروشی تاثیر مثبت و معنی داری بر نوسان قیمت در همان سطوح دارد. از سوی دیگر، قیمت محصول در سطح عمدهفروشی در مقایسه با قیمت در سطح خردهفروشی نوسان و بیثباتی بیشتری دارد. براساس نتایج میتوان گفت که حساسیت نوسانهای قیمت چای در سطح عمدهفروشی از نوسانهای قیمت خردهفروشی بیشتر است. از این رو، تدوین برنامه مدیریت جامع ریسک که در برگیرنده ریسک قیمت چای نیز باشد باید از سوی سازمان چای کشور در دستور کار قرار گیرد.
ملخص الجهاز:
(Apergis and Rezitis, 2003; Pindyck, 2004) تاکنون در ایران بررسی اثرات سرریز نوسانات قیمتی چندان مورد توجه قرار نگرفته است ، اما مطالعات متعددی در خارج از کشور به شرح زیر انجام شده است : رزیتیس (a٢٠٠٣ ,Rezitis) اثر سرریز نوسان قیمت نهاده های کشاورزی، قیمت محصولات کشاورزی و قیمت خرده فروشی مواد غذایی را در بازار محصولات کشاورزی یونان به کمک الگوی GARCH بررسی کرد.
رزیتیس در مطالعه ای دیگر (b٢٠٠٣ ,Rezitis) اثرات سرریز نوسانات قیمت در بازار گوشت گوسفند، گوساله ، خوک و مرغ کشور یونان را با استفاده از مدل GARCH تجزیه و تحلیل کرد و نشان داد که نوسانات قیمت در هریک از این بازارها اثر مثبت و معنی داری بر بازار دیگر محصولات مورد بررسی داشته و نوسانات شدیدی در بازار این محصولات ایجاد می نماید.
در این مطالعه جهت بررسی اثرات سرریز نوسانات قیمت در بازار چای شهرستان لاهیجان از الگوی خود توضیح واریانس ناهمسان شرطی تعمیم یافته (GARCH) استفاده شد.
نتایج و بحث در مطالعة حاضر، اثرات سرریز قیمت عمده فروشی و خرده فروشی در بازار چای شهرستان لاهیجان با استفاده از الگوی خود توضیح واریانس ناهمسان شرطی تعمیم یافته (GARCH) بررسی می شود.
برای بررسی اثر کوتاه مدت در مورد قیمت عمده فروشی و قیمت خرده فروشی چای که رابطه بلند مدتی با یکدیگر داشتند از الگوی تصحیح خطای برداری خود رگرسیو استفاده شد که نتایج حاصل از این الگو در جدول ٣ آمده است .
پژوهش کاوسی کلاشمی و خلیق خیاوی (١٣٩٤) در بازار گوشت ایران نشان داد که نوسان قیمت در سطح خردهفروشی اثر مثبت و معنی داری بر نوسانات خود دارد که با یافته های پژوهش حاضر سازگار می باشد.