ملخص الجهاز:
"در نقاله پیشرو،مجموعهای از فرضیات تحقیق به عنوان بخشی از فرآیند یاد شده برای مشخص کردن رابطه میان فرهنگ، سبک رهبری سازگار با آن و عملکرد مؤثر مدیریت دانش در هریک از چهار حوزه تولید،ذخیرهسازی،انتقال و کاربرد دانش ارائه و سپس زمینههای مناسب برای تحقیقات آتی نیز بررسی شده است.
اثر فرهنگ و رهبری در فرآیندهای مدیریت دانش با توجه به رابطه تعاملی فرهنگ و رهبری در افزایش اثربخشی فرآیندها و عملکردهای سازمان،در این بخش سبکهای رهبری و زیر فرهنگهای سازگار با آن را در راستای توسعه فرآیندهای خلق،ذخیرهسازی،انتقال و کاربرد دانش،مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهیم.
14 سبک رهبری تحولآفرین در تلاش است که با انگیزش پیروان به مراتب بالاتری از سطوح نیازمندی،افزایش توانایی،توسعه ظرفیت و بعبارتی تحول را در آنان ایجاد کند که این خصیصه سازگار با فرهنگها مشخصه تغییر و انعطافپذیری خواهد بود15 علیرغم پیشبینی Quinn مبنی بر ارتباط نداشتن سبک تبادلی با این فرهنگها به دلیل در تقابل قرار گرفتن رفتار غیررسمی و انعطافپذیر افراد با رفتار پاداش دهی اقتضایی سبک تبادلی، یافتههای تحقیق رابطهای مثبت را پیشبینی میکنند.
بنابراین،خصیصه این سبک رهبری در توسعه ظرفت پیروان سازگار با ویژگی فرهنگ باز،مبتنی برفراهم آوردن امکان ارتقء برای کلیه پیروان است؛در حالیکه فرهنگهای بسته،تعداد معدودی که متخصص خوانده میشوند را مورد توجه قرار میدهد.
بنابراین، خصیصه این سبک رهبری در توسعه رفیت پیروان سازگار با ویژگی فرهنگ باز،مبتنی بر فراهم آوردن امکان ارتقاء برای کلیه پیروان است؛ اصلی و زیربنای این زمینه مشترک،وجود رابطهای نزدیک میان منابع و دریافتکنندگان دانش است که منجر به جریان روان آن در میان افراد و گروهها حژخواهدشد."