خلاصة:
پژوهش حاضر، به روش کیفی، مبتنی بر نظریه تفسیری کلیفورد گیرتز انجام گرفته. مسئله اصلی در این پژوهش، توصیف عناصر شور و احساس در مناسک محرّم، با تأکید بر فهم چیستی آن در قالب دینِ زیسته است. واحد تحقیق آن دسته از یافتههای آیینی است که بیشتر عنصر شور و احساس در آن متجلّی است مانند: (سیاهپوشی، سینهزنی، زنجیرزنی، قمهزنی و تعزیه) که محقق آنها را به شیوه قومنگاری دینی بازنمایی نموده است. راه رسیدن به چنین هدفی ساده نبود، بلکه مستلزم انتخاب روشی پیچیده و ترکیبی بود که محقق را واداشت به روش مشاهده مشارکتی و مصاحبه با پیشکسوتان آیین محرّم به گفتگو بنشیند. در فرایند تجزیه و تحلیل یافتههای ذکر شده به شکل تفسیری، پژوهشگر به شرح این واقعیّت پرداخته که آیین محرّم بازتولیدکنندۀ هویت دینی و فرهنگی بوده است، و آیینها، همان باور دینی مناسکگزارانند که به عینیّت درآمده. حاصل مصاحبهها و نتیجه مشاهده محقق نشان داد که شور، احساس، و حرکت بهعنوان روح مناسکاند، و طبیعتِ آیین محرّم متمایل به محاکات و دیده شدن است. نتیجه به دست آمده ثابت کرد که آیین محرّم از یک طرف، مؤلفههایی هویتساز و تقویتکننده ساخت اجتماعیاند، که توانستهاند در بازتولید روحیه، ارتباطات جمعی، روابط درونگروهی، پیوندهای اجتماعی، آگاهی جمعی، و بازسازی باورهای دینی نقشآفرینی کنند، و از طرف دیگر، پیونددهنده گذشته و حال بودهاند.محقق در پایان به این جمعبندی رسیده که فهم رابطه شور و احساس در مناسک و آیین دینی راه رسیدن به حقیقت دین را هموار خواهد کرد.
The present research uses the method of analytical anthropology and Geertz analytical theory for the representation[1] of the elements of Muharram rituals as the lived religion, with emphasis on the element of passion. The represented rituals are siah-pushi (funeral black-wearing), sineh-zani (street procession), zanjir-zani (self-flagellation with chain), qameh-zani (cutting ones scalp with blade), taziyeh (passion play), and qorbani (sacrifice). Rituals are studied as meaningful and systematic religious actions considered as culture; the article proves that Muharram ceremony reproduces the cultural identity in the sense that a persons mentality is materialized through it. In this research, it is claimed that passion and motion are the spirit of rituals, the nature of Muharram ceremony has a tendency towards mimesis and visibility, and such a ritual ceremony attaches the past to the present; it not only is the identity-giving element and the re-enforcer agent of social structure, but also has proved its potential in reproducing morale, social communication, in-group interactions, social linkages, communal consciousness, and religious beliefs.
[1] Representation: pretending, showing again, explaining, expressing (Amid). Representation accords different meanings in each setting. In anthropology, it denotes to how people produce meaning in each culture. In this article, representation means distinguishing a set of unwritten social contracts that those who perform rituals in Muharram ceremony have placed their rituals upon. Representation is a way to evaluate the meaning latent in context. It forms the world, the ways of striving in it, and the methods of communicating in it. It is used for compensating the gaps in a setting called symbolic order.