ملخص الجهاز:
"شعرایی چون جامی و بابافغانی و مخصوصا میرزا شرف جهان قزوینی و علیقلی میلی و دیگران هر یک به سهم خود در تکمیل و توسعه آن کوشیدند تا بالاخره به دست وحشی شاعر معروف اواخر قرن دهم به سر حد کمال رسید…»58 نورانی وصال با دقت درباره تمایزات و امتیازات سبک فغانی، درسخن گفته و از جمله به این نکات اشاره کرده که نقدی بر دیدگاههای شبلی نعمانی نیز هست: «… در قرن دهم بابافغانی موجد سبکی شد که در تاریخ سبکهای اشعار فارسی به نام وی مشهور و معروف است.
ق) که به هم فنون شعر و معارف دوران خود واقف بوده، در غزلی نغز به مطلع: جانفزایی، آنچنان کززندگانی خوشتری آنقدر خوبی، که از عهد جوانی خوشتری پس از چند بیت، سروده است: بس که موزونی، به بابایی مسلم داردت از مضامین خوش بابافغانی خوشتری66 میررضی دانش مشهدی، فرزند میرزا ابوتراب که هم خود و هم پدرش شاعر بودند و ابوی او به نام ابوتراب با تخلص فطرت از شعرای خوب و دانشمند قرن 11 بوده و رضی نیز با تخلص «دانش»، مصاحب بزرگانی همچون داراشکوه بوده است، سراینده ای با این مرتبه و سابقه، با قید و کیفیتی خاص و بسیار شیوا بر منزلت فغانی اشارة تأکید نهاده و در غزلی به مطلع: کشید جام و دل از روی ارغوانی سوخت بسوز ای دل خونگرم تا توانی سوخت در مقطع غزل به نام و مقام فغانی اشاره کرده و سروده است: فروغ نطق تو «دانش» زتاب آن شمع است که تا سحر به سر تربت «فغانی» سوخت67 با توجه به این نمونهها، میتوان قطعا نظر قصیدهسرای نامدار معاصر، استاد فقید امیرفیروزکوهی را نادیده گرفت."