خلاصة:
هدف اساسی پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین عوامل اجتماعی و میزان قومگرایی شهروندان شهر تبریز میباشد. در ارتباط با متغیرهای تحقیق، به لحاظ نظری از دیدگاههای اسمیت، تامپسون، جنکیز،گیدنز، ...، استفاده شده است. روش تحقیق پیمایشی بوده و ابزار اندازهگیری پرسشنامه بسته پاسخ میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل شهروندان زن و مرد شهر تبریز می باشد که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه به تعداد 400 نفر و به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدهاند. پس از جمعآوری پرسشنامهها، اطلاعات لازم توسط نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جهت آزمون فرضیات نیز به تناسب سطح متغیرها، از آزمون ضریب همبستگیr پیرسون، تحلیل رگرسیون استفاده شده است. بر اساس نتایج تحقیق، میانگین قومگرایی در بین شهروندان شهر تبریز 54/74 میباشد که نشان میدهد به نسبت بالایی از پاسخدهندگان پایبند هویت ملی و ارزشهای ملی خود میباشند. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان میدهد، متغیرهای شبکههای ماهوارهای، شبکههای اجتماعی و رسانهها 8/22 درصد تغییرات متغیر تعلقپذیری ملی را تبیین میکنند.