خلاصة:
در دهه های اخیر، پردازش بندهای موصولی و بررسی پیچیدگی های آنها در زبانهای مختلف در پژوهش های زبانشناختی و روان شناختی نقشی مهم داشته است. در پژوهش حاضر، پیچیدگی دو نوع بند موصولی مفعول - مفعول و نهاد - مفعول را در زبان فارسی با یکدیگر مقایسه کرده و این پیچیدگی را بر اساس معیار روان شناختی میزان درک یا عدم درک این گونه جمله ها در کودکان سه تا شش ساله سنجیده ایم. بدین منظور 96 کودک را در سه گروه سنی سه تا جهار، چهار تا پنج و پنج تا شش سال (هر گروه شامل 32 نفر) انتخاب کردیم و به هر کدام، جمله هایی شامل بندهای موصولی مورد نظر را به دو صورت مجزای خبری و پرسشی، با استفاده از روش های نمایش شکل، اشیای واقعی و درخواست اجرای یک فرمان نشان دادیم و درک آنان از این جمله ها را ارزیابی کردیم؛ در نهایت، این نتیجه به دست آمد که بند موصولی نهاد - مفعول هم در جمله های خبری و هم در جمله های پرسشی، به صورتی کاملا آشکار، از بند موصولی مفعول - مفعول، پیچیده تر است.