خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش ارائه مدل پارادایم نظری مدیریت دانش شخصی متخصصین علم اطلاعات و دانششناسی کتابخانههای عمومی استان کرمان است.
روششناسی: روش انجام پژوهش حاضر کیفی است و با استفاده از نظریه زمینهای انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه متخصصین علم اطلاعات و دانششناسی کتابخانههای عمومی استان کرمان بوده و برای نمونهگیری از روش گلوله برفی استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبه عمیق میباشد. برای تعیین روایی و پایایی پژوهش حاضر از روش ارزیابی لینکولن و گوبا استفاده گردید و دادههای حاصل از مصاحبهها پس از گردآوری، رمزگذاری و تجزیهوتحلیل شدهاند.
یافتهها: یافته های این پژهوش حاکی از آن است که از تجزیه و تحلیل کدهای حاصله از مصاحبهها شرایط علی، پدیده، زمینهها و شرایط، راهبردها و پیامدهای مدیریت دانش شخصی کتابداران کتابخانههای عمومی کرمان و رابطه بین محورها و مقولههای فرعی حاصله استخراج میشود که این امر منتج به کشف مقوله اصلی یعنی مدیریت دانش شخصی گردید.
نتیجهگیری: بدون شک موفقیت متخصصین علم اطلاعات ودانششناسی برای مدیریت دانش شخصی خود درگرو برونسپاری دانش موجود در ذهن آنهاست. عواملی که بر مدیریت دانش شخصی در کتابخانههای عمومی موثرند و برای مدیریت دانش شخصی ضروری هستند دانستن مکان دانش، دانستن طرز دسترسی به دانش، دسترسی به اطلاعات مرتبط و مناسب، تلخیص و آمادهسازی دانش با توجه به بسترهای شغلی، اطلاعات عملیاتی – کاربردی و تصمیمات مبتنی بر دانش متخصصین علم اطلاعات ودانش شناسی این کتابخانههاست.
Purpose: This study attempted to compare the Persian and English abstracts in MA theses and to provide a model for determining the accuracy of the abstract translations in MA theses in Knowledge and Information Science (KIS).
Methodology: The sample included 127 abstracts of MA theses in KIS from four Iranian state universities (University of Tehran، Shahid Chamran University، Ferdowsi University، and University of Qom).The scoring model adopted is based on Bacha (2001)، emerging from Jacobs et al. (1981) ESL Composition Profile، which consists of five categories: Content، organization، language use، vocabulary، and mechanics. The abstracts compiled were scored in line with the scale above، showing a high inter-rater reliability (%90.7).
Findings: The analyses reported scores in the following order for content (%65/23)، organization (% 28/15)، language use (%10/14)، mechanics (%92/3)، and vocabulary (%8/13). The total grade of the abstracts investigated in this study is (%70/75).
Results: The findings indicate that translation of the English abstracts of MA theses in KIS is at the intermediate level. The content of the abstracts are acceptable; however، other aspects of the abstracts need due consideration.
ملخص الجهاز:
"بـر ایـن اسـاس این پژوهش درصدد است بـا اسـتفاده از ابـزار مصـاحبه عمیـق ٣ بـه تجزیـه و تحلیـل مفهـوم مدیریت دانش شخصی در متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی کتابخانه هـای عمـومی استان کرمان بپردازد و در نهایت بـا اسـتفاده از نظریـه برخاسـته از دادههـا٤ پاسـخگوی ایـن پرسش اساسی باشد کـه مـدل پـارادایم نظـری مـدیریت دانـش شخصـی متخصصـان علـم اطلاعات و دانش شناسی کتابخانه های عمومی استان کرمان چگونه است ؟ امفوما٥ (٢٠١٥) در مطالعه ای با عنوان "شناخت مدیریت دانـش شخصـی" بیـان نمـود بخش عمده تحقیق و تجربه مدیریت دانش بـر یـک سـطح سـازمانی متمرکـز شـده اسـت ؛ مداخلات و سیستم هـا بـدون تفکـر زیـاد در مـورد اینکـه چگونـه بـا فعالیـت هـا و کارهـای یکنواخت روزانه کارکنان دانش فردی مطابقت می کنند، طراحی می شوند.
با بررسی دادههای گردآوری شده مشخص شده اسـت کـه وجـود ابزارهـای مناسب برای شناسایی دانـش شخصـی، بسـترهای مناسـب بـرای بـه کـارگیری بهینـه و مـؤثر دانش ، دسترسی به بازارها و فناوری های نوین ، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت دانش شخصی ، ایجاد ارتباط بین دانش شخصی و سازمانی در کتابخانه هـای عمـومی اسـتان کرمان شرایط بهتر و مناسب تری برای مدیریت دانش شخصـی متخصصـان علـم اطلاعـات ودانش شناسی به وجود میآید.
ایــن بــه معنـای وابســتگی کتابخانــه هــا بــه ســازمان هــای دیگـر و کــاهش شایستگیهای این سازمان در بین رقبا و ناتوانی در ارائه خدمات باکیفیت بـه کـاربران خـود است ؛ بنابراین کتابخانه های عمومی موظف اند با ترویج فرهنگ اشتراک دانش ، پیادهسـازی نظام پاداش دهی و تشویق ، ایجاد اعتماد بین متخصصان علم اطلاعـات ودانـش شناسـی در محـل کـار، برگـزاری جلسـات آموزشـی و یـادآوری فوایـد و مزایـای اشـتراک دانـش و شناسایی عوامل کلیدی در موفقیت مـدیریت دانـش شخصـی؛ کانـال هـای انتقـال دانـش را بـه صـورت رسـمی و غیررسـمی یـا شخصـی و غیرشخصـی در قالـب سـازوکارهایی چـون پیشنهادها، گزارش ها، دستورالعمل ها، روش ها و مانند این ها بـه جریـان بیندازنـد."