ملخص الجهاز:
"42 و همچنین در خصوص رأی دادن به حاکم و اعلام وفاداری به او روش معمول بیعت کردن است که در این موضوع نیز زنان به بیعت با پیامبر برخاستهاند و در این مورد اعلام نظر کردهاند و قرآن میفرماید:ای پیامبر وقتی زنان مؤمنه جهت بیعت به طرف تو میآیند که شرک به خداوند نورزند،دزدی نکنند،فرزندان خود را نکشند… پس با ایشان بیعت کن و برای آنان طلب آمرزش نما براستی که خداوند آمرزگار رحیم است43 در فرازی دیگر از زنانی سخن میگوید که همسرانشان کافرند و ایشان در مکه زندگی میکنند اما این زنان اسلام آوردهاند و علیرغم میل همسرانشان(احتمالا) از مکه خارج شده و میخواهند به پیامبر بپیوندند و از آنجا که باز استقلال رأی آنان محترم شمرده میشود از پیامبر خواسته میشود که این زنان را امتحان نماید و وقتی به ایمان آنها اطمینان حاصل کرد آنان را به سوی کفار برنگردانده و از حقوق مسلمانان بهرهمندشان گردانند و اگر حقی از کفار بر این زنان باقی است حکومت آن را پرداخته،این زنان را به عنوان عضو جامعه اسلامی پذیرا شوند.
56 نتیجه آنچه از روح حاکم بر قرآن مجید بر میآید یکسان دیدن حقیقت انسانی و قائل شدن ارزش و کرامت ذاتی برای انسان میباشد و توجه به این اصل که کتاب آسمانی هیچ گونه تبعیض و امتیازات نابجا بین انسانها را برنمیتابد تا جایی که حضرت محمد(ص) را که اشرف انسانها از آدم تا خاتم است را مکررا با این وصف معرفی مینماید که ای پیامبر بگو من نیز بشری مثل شما هستم که به من وحی میشود که پروردگار شما خدای واحد است…57 و تمایز انسانها را از جهات گوناگون جنسیت و رنگ و ویژگیهای فردی صرفا از باب تکثر نوع انسانی برای تداوم حیات معرفی مینماید و بر این حقیقت تأکید میفرماید که همه شما را از مرد و زنی آفریدیم و شما را گروهها و قبایل متعدد قرار دادیم برای آنکه از هم بازشناخته شوید،با یکدیگر معاشرت کنید،نیازهای یکدیگر را با این تفاوتهای فردی برآورید و الا همه نوع بشر کرامت داده شدهاند و از حقوق یکسانی برخوردارند."