خلاصة:
در این مقاله، شبهه قتل عام یهود بنی قریظه توسط پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم، واکاوی و تحلیل شده است. این پژوهش با تحلیل داده های تاریخی و قرآنی، به روش «فنی» به انجام رسیده و با ذکر دلایل و شواهد و نقد نظرهای گوناگون، اثبات گردیده که مردان جنگی قبیله مزبور به سبب خیانت، نفاق ورزی، شبهه افکنی، نقض پیمان مکرر، یاری دشمنان مشرک و تلاش برای نابودی نظام نوپای اسلامی، اعدام شده اند. البته آمار مبالغه آمیز تعداد کشته ها پذیرفته نیست. با این بررسی، جرم سنگین قریظیان و بی اعتباری مظلوم نمایی مخالفان در ادعای خشونت طلبی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و بی گناهی طرف مقابل تبیین گردیده است. بدین روی می توان دستاویز تهاجم سنگین تبلیغی در این خصوص را از دست مخالفان گرفت و زمینه ای برای تعامل سازنده و همفکری بیشتر با پیروان دیگر ادیان فراهم آورد. علاوه براین، اخبار منابع کهن تاریخی درباره اسرای آنان، درست نیست؛ از جمله اینکه گفته شده: براساس مبنای روایتی تاریخی به شام کوچانده شده اند، رسیدن به کنه واقعیت آن، نیازمند پژوهشی گسترده و عمیق است.
ملخص الجهاز:
"این پژوهش با تحلیل دادههای تاریخی و قرآنی، به روش «فنی» به انجام رسیده و با ذکر دلایل و شواهد و نقد نظرهای گوناگون، اثبات گردیده که مردان جنگی قبیلۀ مزبور به سبب خیانت، نفاقورزی، شبههافکنی، نقض پیمان مکرر، یاری دشمنان مشرک و تلاش برای نابودی نظام نوپای اسلامی، اعدام شدهاند.
یا گفتهاند: قتلعام وحشیانۀ مردم عادی بنیقریظه، که با مسلمانان درگیر هم نشدند، چه ربطی به نقض عهد رئیس قبیله دارد؟ چرا حضرت محمد آشکارا به پیروان خود دستور داده بود که هرگاه به یهودیان دست یافتند، آنها را نابود کنند؟ به منظور ابهامزدایی از شبهات موصوف، پاسخگویی به چند سؤال ضروری مینماید: حادثۀ بنیقریظه در قرآن چگونه تشریح شده است؟ دادههای تاریخی در این خصوص، تا چه حد قابل اعتماد است؟ موافقان و مخالفان کشتار جمعی یهود، چه ادلهای دارند؟ و سرانجام اینکه دیدگاه صائب در این خصوص چیست؟ در طول ادوار گذشته، موضوع برخورد شدید با یهود بنیقریظه توسط علمای اسلام، تقریبا تلقی به قبول شده است.
همچنین کشتار بیرحمانۀ مردان اسیر بنیقریظه را به کسی نسبت دادهاند که دوست و دشمن در کمالات انسانی و از جمله حیای بیمثالاش در شگفتاند؛ چنانکه در نبرد احزاب در مصاف عمروبن عبدود، با کشف عورتی که این قهرمان مشرک به وقت فرود ضربت کاری امام علی از خود بروز داد، آن حضرت روی خویش را از وی برگرداندند.
وانگهی، کشتار جمعی مردان بنیقریظه با حکم قرآنی اسیران جنگی نیز منافات دارد؟ چنانکه فرمود: «یا منت گذاشته، آزادشان کنید، یا از آنان فدیه بگیرید» (محمد: 4)؛ اما در این داستان، ادعا میشود 900 تن اسیر گردن زده شدند."