خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی روشهای تدریس برنامه درسی هنر به منظور ارائه الگوی مطلوب در دوره ابتدایی ایران انجام گرفت. پژوهش در دو سطح انجام پذیرفت که در هر دو سطح از روش پژوهش کیفی استفاده شد. در سطح اول به منظور بررسی روشهای تدریس برنامه درسی هنر و دستهبندی آنها از روش پژوهش تلفیقی ( سنتز پژوهی ) استفاده شد. حوزه پژوهش در این سطح کلیه منابع در دسترس پایگاههای اطلاعرسانی و ابزار جمعآوری اطلاعات فیشبرداری از کلیه منابع مکتوب و دیجیتال در دسترس بود. در سطح دوم پژوهش به منظور بررسی تجارب زیسته آموزگاران دوره ابتدایی از روش پدیدار شناسی استفاده شد. در این سطح، حوزه پژوهش آموزگاران زن دوره ابتدایی شهر شیراز و مرودشت و انتخاب شرکت کنندگان به روش نمونهگیری هدفمند ملاک محور و تعداد شرکتکنندگان در مصاحبه 12 نفر بود. ابزار جمعآوری اطلاعات در این سطح مصاحبه نیمه ساختار یافته و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات در هر دو سطح از طریق کد گذاری موضوعی صورت پذیرفت. این الگو بر پایه روشهای تدریس درس هنر، در برگیرنده دو دسته روشهای تدریس گروهی و روشهای تدریس انفرادی و همچنین فرصتها و دستاوردهای مثبت است.
ملخص الجهاز:
٤- میزان بکارگیری روش های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی پیش بینی شده در برنامه در محیط واقعی آموزش یافته های پژوهش حاکی از آن است که میزان تحقق انتظارات برنامه در مورد این سوال رضایت بخش نبوده از جمله موارد ضعف که ارتباط تنگاتنگ با رویکرد برنامه دارد، پرداختن ضعیف به موضوع توصیف ، نقد و بررسی محصول کار خود، دانش آموزان ، جمع بندی حاصل کار جلسات و همچنین بکارگیری ابزارهای ارزشیابی مورد انتظار بوده است .
حوزه پژوهش حاضر کلیه منابع مکتوب و دیجیتال در دسترس مرتبط با روش های تدریس هنر مناسب سنین دوره ابتدایی میباشد که جهت تجزیه و تحلیل داده ها به دلیل دستیابی محقق به الگو از روش کدگذاری موضوعی استفاده شد.
جهت باورپذیری و اطمینان پذیری پژوهش پس از تجزیه و تحلیل مبانی نظری به روش کد گذاری موضوعی، نتایج بدست آمده در اختیار افرادی که در حوزه برنامه ریزی درسی و تدریس درس هنر صاحب نظر بودند قرار داده شد و پس از اخذ نظرات آن ها اقدامات اصلاحی انجام و تجدید نظرهای لازم به عمل آمد.
بر اساس مطالعه انجام شده در زمینه روش های تدریس هنر به منظور ارائه الگوی برنامه درسی جهت دوره ابتدایی میتوان به این نتایج اشاره نمود.
٥- در کنار دستیابی بر فرصت ها دستاوردهای مثبت آموزش درس هنر معطوف به روش ها را در یک دسته بندی جداگانه مبتنی بر تحقیقات شامل : توسعه شایستگیهای معلمان ، رشد و تحول هنری مشخص شده است .
The role of art in education and children's mental appetite Bhd. Tehran: school.