خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بکارگیری نقاشیایرانی در آموزش هنر به دانشآموزان به منظور افزایش خلاقیت بصری انجام گرفته است. نمونهی پژوهش شامل 124 نفر دانشآموز دختر است که در مقطع متوسطهی اول در شهر همدان مشغول به تحصیل بودند، که با روش تصادفی ساده انتخاب شدند و به 2 گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند و برای سنجش خلاقیت دانشآموزان، در قبل و بعد از کلاسهای آموزشی از آزمون تفکر خلاق تورنس(فرم ب) استفاده شد . فعالیت های طراحی شده ، توسط محقق، به مدت 12 جلسه توسط گروه آزمایش انجام گرفت که در این مدت گروه کنترل، هیچ مداخلهای برای افزایش سطح خلاقیت از طرف محقق دریافت نکردند. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری میان نتیجه آزمون خلاقیت تورنس بین گروه آزمایش و کنترل وجود دارد و میتوان گفت که میزان رشد خلاقیت دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بیشتر است. همچنین نتایج تحقیق، تأثیر نقاشیایرانی بر خلاقیت دانشآموزان را تأیید میکند و معلمان میتوانند برای افزایش خلاقیت دانشآموزان در آموزش هنر از نقاشی ایرانی بهره ببرند.
The aim of this research is to use Iranian's painting in teaching art to students order to improve their visual creativity. The research consisted of 124 students who were studying in first grade of high school in Hamedan city and they were selected randomly. They were divided in to two groups of control and testing and to measure creativity of students the Torrance test of creative thinking (Form B) were used before and after classes.
The activity was designed by researcher and it was done by testing group for 12 sessions, in this while nothing was done to improve the level of creativity in controlled group by researcher. The result of research shows that there is a meaningful differences between the two groups of control and testing (based on the result of Torrance test of creative thinking) and it can be said that the growth rate of creativity in testing group was higher than control one. The result of research confirm the influence of Persian Painting on the creativity of students and in order to improve creativity of students in art education, teachers can benefit from Persian Painting.
ملخص الجهاز:
تفـاوت معنـاداری در نتـایج ارزیابی های دو گروه آزمایش و کنترل به دست آمد که می توان گفت کـه میزان رشد خلاقیت دانش آموزان گروه آزمایش نسـبت بـه گـروه کنتـرل بیشتر است .
بـا توجـه بـه مطالب مطرح شده درخصوص هنر؛ دراین پژوهش از نقاشی ایرانی درآموزش هنر به منظـور افزایش خلاقیت دانش آموزان استفاده شده است .
همچنین طاهرخانی (١٣٩٣) اشـاره کـرده اسـت کـه آمـوزش هنـر تأثیرات مطلوبی برخلاقیت دانش آموزان داردو در مجموع می توان گفت که آموزش هنر باعث افزایش خلاقیت آن هامی شود.
٢. استفاده از فعالیت های محقق ساخته (بـا توجـه بـه ویژگـی هـای نقاشـی ایرانـی و خصوصیات نوجوانان ) برای افزایش خلاقیت دانش آموزان .
شیوة اجرا: جلسه های آموزش هنر با استفاده از نقاشی ایرانی در قالب ١٢جلسه با توجه بـه خصوصیات نقاشی ایرانی و همچنین خصوصیات نوجوانـان درردة سـنی ١٣سـال در الگـوی ساختاری زیر تنظیم شدند: جلسة اول:آشنایی دانش آموزان با نقاشی ایرانی و خصوصیات نقاشی ایرانی جلسة دوم:فعالیت پازل ، این فعالیت رامی توان برای گروه های جدید برای شـروع کـلاس استفاده کرد.
جلسة دوازدهم : فعالیت opv (دیدگاه افـراد مختلـف در طراحـی یـک نگـاره )،ایـن روش دانش آموزان را برای بررسی دیدگاه دیگران دربارة یک موضوع خاص یا مورد خـاص ترغیـب می کند (شریفی ،٣٣:١٣٩٢)، (گودرزی ،٥:١٣٨٤)، (احدی وجمهری ،٥٧:١٣٨٤؛ کلارندان ، ٢٠٠٧: .
(رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار ١:نمره کلی خلاقیت در گروه آزمایش و کنترل بحث و نتیجه گیری تأثیر جلسه های آموزش هنررامی توان با استفاده از نقاشی ایرانـی از دو بعـد نتـایج تحلیـل داده هاو پژوهش های انجام شده در این زمینه بررسی کرد.