خلاصة:
مدیران شرکتهایی که با بحران مالی مواجه شدهاند، بدلیل کاهش سودآوری و در نتیجه کاهش قیمت سهام و پاداش خود، انگیزههای بالایی برای استفاده از اقلام تعهدی اختیاری و دستکاری سود دارند، انجام چنین اعمالی منجر به کاهش کیفیت سود و کاهش کیفیت اطلاعات مالی میگردد، بنابراین در شرایط بحران مالی اطمینان و اعتماد سرمایهگذاران به سیستم گزارشگری مالی ضعیف شده و تعیین کیفیت حسابداری از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین اثر بحران مالی بر کیفیت گزارشگری مالی میباشد. در این پژوهش اطلاعات مالی 90 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی بازة زمانی 1381 تا 1393 بررسی شده است. نتایج پژوهش با استفاده از الگوی رگرسیون چند متغیره و روش دادههای تابلویی با اثرات ثابت و تصادفی، نشان داد که بحران مالی اثر منفی و معناداری بر هموارسازی سود، ارتباط ارزشی سود و محافظهکاری شرطی دارد ولی ارتباط معناداری بین بحران مالی با محافظهکاری غیرشرطی یافت نشد.
ملخص الجهاز:
"نتایج آزمون معناداری الگوی رگرسیون فرضیة اول ESit = α0 + α1CRISISit + α2LEVit + α3SIZEit + α4SALEit + α5CFOit + eit متغیرها ضریب متغیر آمارۀ t سطح معناداری مقدار ثابت الگو (α0) 410/4 325/6 000/0 بحران مالی (CRISIS) 376/0- 772/3- 000/0 اهرم (LEV) 167/0- 442/0- 658/0 اندازة شرکت (SIZE) 206/0- 010/4- 000/0 رشد فروش (SALE) 063/0- 807/0- 420/0 وجه نقد عملیاتی (CFO) 022/0- 893/0- 372/0 ضریب تعیین 291/0 سطح معناداریالگو 000/0 ضریب تعیین تعدیل شده 227/0 دوربین واتسون 914/1 تعداد مشاهدات 1094 جدول شمارۀ 8.
نتایج آزمون معناداری الگوی رگرسیون فرضیة سوم EXCOit = α0 + α1CRISISit + α2LEVit + α3SIZEit + α4SALEit + α5CFOit + eit متغیرها ضریب متغیر آمارۀ t سطح معناداری مقدار ثابت الگو (α0) 965/0 986/3 000/0 بحران مالی (CRISIS) 071/0- 962/1- 050/0 اهرم (LEV) 136/0- 942/0- 346/0 اندازة شرکت (SIZE) 069/0- 816/3- 000/0 رشد فروش (SALE) 023/0 724/0 469/0 وجه نقد عملیاتی (CFO) 001/0- 086/0- 932/0 ضریب تعیین 3090/0 سطح معناداری الگو 0000/0 ضریب تعیین تعدیل شده 2444/0 دوربین واتسون 127/2 آمارۀ F 777/4 تعداد مشاهدات 1099 جدول شمارۀ 10.
نتایج آزمون معناداری الگوی رگرسیون فرضیة چهارم ANCOit = α0 + α1CRISISit + α2LEVit + α3SIZEit + α4SALEit + α5CFOit + eit متغیرها ضریب متغیر آمارۀ t سطح معناداری مقدار ثابت الگو (α0) 086/0- 104/0- 917/0 بحران مالی (CRISIS) 052/0- 151/1- 250/0 اهرم (LEV) 291/1- 279/4- 000/0 اندازة شرکت (SIZE) 051/0 859/0 390/0 رشد فروش (SALE) 002/0- 183/0- 855/0 وجه نقد عملیاتی (CFO) 009/0- 635/0- 526/0 ضریب تعیین 6911/0 سطح معناداری الگو 0000/0 ضریب تعیین تعدیل شده 6600/0 دوربین واتسون 216/2 آمارۀ F 187/22 تعداد مشاهدات 1038 نتیجهگیری و پیشنهادهای پژوهش فرضیة اول پژوهش به بررسی اثر بحران مالی بر هموارسازی سود پرداخته است."