خلاصة:
توجه به توسعه کارآفرینی در مناطق روستایی با توجه به شرایط موجود از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است. بر این اساس بررسی زمینه ها و عوامل تاثیرگذار سکونتگاه های روستایی در راستای توسعه این نوع نگرش اقتصادی در روستاها از ضرورت های اولیه محسوب می شود. هدف این مقاله تحلیل عوامل اقتصادی-اجتماعی و ویژگی های کارآفرینی موجود در سکونتگاه های روستایی بخش دهدز شهرستان ایذه در راستای کمک به ایجاد کارآفرینی بوده است. روش تحقیق از نظر ماهیت، توصیفی-تحلیلی و ازنظر هدف کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای و میدانی بوده و برای جمع آوری داده های میدانی از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش تعداد 13161 نفر بوده که با استفاده از فرمول کوکران 315 نفر به صورت تصادفی در سن فعالیت (20 تا 65 سال) با حداقل سواد پنج ابتدایی بررسی شده اند. نتایج نشان داد که عوامل اقتصادی در سکونتگاه های روستایی برای ایجاد انواع کارآفرینی از جنبه های مختلف نسبت به عوامل اجتماعی وضعیت بهتری داشته است. معادلات ساختاری نیز از معناداری بین عوامل اقتصادی-اجتماعی با ویژگی های کارآفرینی براساس ضرایب همبستگی (به ترتیب برابر با 44/ 0 و 37/ 0 ) اشاره دارد. همچنین بررسی خصوصیات مردم از نظر کارآفرینی نشان می دهد که سه شاخص خلاقیت، ریسک پذیری و استقلال در بین مردم از وضعیت خوبی برخوردار بوده و سه شاخص انگیزه پیشرفت، تولید محصولات جدید و تبدیل ایده خلاق به ثروت در سطح متوسطی هستند. بستر اقتصادی-اجتماعی و همچنین ویژگی های مردم برای ایجاد انواع کارآفرینی روستایی مهیا است و به یک برنامه ریزی مطلوب برای این هدف نیاز است.
ملخص الجهاز:
"با توجه به آنچه که بیان شد، استفاده درست از منابع اقتصادی روستاها و بهره برداری از آنها نیاز به تحولات گسترده ای دارد که در این تحقیق با توجه به موضوع مورد بررسی، به تحلیل عوامل یا بسترهای اقتصادی -اجتماعی سکونتگاه های روستایی و همچنین ویژگیهای کارآفرینانه مردم به عنوان جامعه میزبان جهت ایجاد کارآفرینی تأکید شده است ؛ چرا که تصمیم گیری و توسعه در هر زمینه ، به ویژه در سکونتگاه های روستایی، پیش از هر چیزی به شناخت و تحلیل اولیه مسائل بستگی دارد ( :٢٠٠٣ ,Lewis ٣٨).
در تحقیق حاضر نیز از طریق مدل سازی معادلات ساختاری، مشخص میگردد که وضعیت شاخص های اقتصادی -اجتماعی روستاهای منطقه برای کارآفرینی چه شرایطی دارد و آیا شرایط برای ایجاد کارآفرینی مهیا بوده است ؟ همچنین تأثیر و رابطه این شاخص ها با ویژگی های کارآفرینانه یا کارآفرینی مردم روستایی مورد سنجش قرار گرفته است .
در همین راستای نماگرهای اقتصادی عبارتند از: وجود بازار رقابتی، پشتوانه مالی خانوادگی، حمایت مالی، رضایت از درآمد حاصل از کار، دسترسی به اعتبارات و سرمایه ، شبکه بانکی کارا و مناسب ، بهره گیری از وام های کم بهره ، دسترسی به اطلاعات اقتصادی، تشویق سرمایه گذران محلی، دسترسی به عوامل تولید و دسترسی به سرمایه موجود؛ همچنین نماگرهای اجتماعی عبارتند از شناسایی افراد خلاق و نوآور، برگزاری کلاس ها در کسب وکار خانگی، تشویق به استقبال از طرح ها و ایده نو، شرکت در کارهای گروهی و تعاونی، دانش و مهارت جهت رواج شغل جدید، وجود شبکه های گوناگون تعاون روستایی، مشارکت زنان و دختران در فعالیت ها، آگاهی نسبت به خریدوفروش محصولات ، نگرش مثبت نسبت به سیاست کارآفرینی، آگاهی نیاز مصرف کنندگان به بازارهای جدید و فعالیت شوراها و دهیار در ایجاد کارآفرینی؛ به علاوه نماگرهای خصلت های کارآفرینانه مردم روستایی عبارتند از: خلاقیت ، ریسک پذیری، استقلال ، انگیزه پیشرفت ، تبدیل ایده خلاق به ثروت ، تولید محصولات جدید."