خلاصة:
هدفگزینی از جمله مؤلفههای انگیزشی است که برای بهبود یادگیری مهارتهای ورزشی بهکار میرود. هدف از تحقیق حاضر، تعیین تأثیر هدفگزینی آسان و دشوار بر اکتساب و یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال در دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر بود. نمونۀ این پژوهش 21 نفر از دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر 13 – 8 سال شهر اصفهان بودند که در دو گروه هدفگزینی آسان و دشوار قرار گرفتند. شرکتکنندگان 9 جلسه به اکتساب تکلیف ملاک پرداختند. آزمون پرتاب آزاد بسکتبال بهعنوان ابزار پژوهش استفاده شد. پیشآزمون قبل از جلسات اکتساب و آزمونهای اکتساب در طول جلسات اکتساب و آزمونهای یادداری فوری و تأخیری بهترتیب پس از 2 و 10 روز بیتمرینی برگزار شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس و اندازههای تکراری و آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد گروه هدفگزینی آسان در مراحل اکتساب و یادداری، بهبود معنادار اجرا داشتند (P< 0.05)، درحالیکه گروه هدفگزینی دشوار بهبودی اجرا نشان ندادند. یافتهها، استفاده از هدفگزینی آسان بهجای هدفگزینی دشوار را برای آموزش پرتاب آزاد بسکتبال به کودکان کمتوان ذهنی پیشنهاد میکند.
ملخص الجهاز:
ويژگي هاي گروه هاي تحت مطالعه از لحاظ متغيرهاي قد، وزن، سن گروه ها قد(سانتي متر) وزن(كيلوگرم) سن(سال) ميانگين انحراف معيار ميانگين انحراف معيار ميانگين انحراف معيار هدف گزيني آسان 54/142 97/13 63/44 33/5 70/11 85/1 هدف گزيني دشوار 5/141 18/14 8/43 22/9 1/11 96/1 همان طوركه در نمودار1 نشان داده شده است، در مرحلة اكتساب، طي جلسات اول تا آخر ميانگين امتيازهاي شركت كنندگان در گروه هدف گزيني آسان در مهارت پرتاب آزاد بسكتبال در كودكان كم توان ذهني افزايش يافته است، ولي هيچ گونه پيشرفتي در ميانگين امتيازهاي گروه هدف گزيني دشوار مشاهده نمي شود، البته از جلسة هفتم به بعد نمودار ميانگين امتيازهاي گروه هدف گزيني دشوار رو به بالاست، با اين حال، امتياز آنها در جلسات يادداري كمتر از مرحلة پيش آزمون شده است.
مقايسة ميانگين امتيازهاي دو گروه تحت مطالعه همراه با آزمون t مستقل در مرحلة يادداري {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 6 نشان مي دهد كه در مرحلة يادداري تأخيري، همانند يادداري فوري، شركت كنندگان گروه هدف گزيني آسان ميانگين امتياز بهتري در مهارت پرتاب آزاد بسكتبال كسب كردند و اين برتري معنا دار است.
6 Weinberg بيشتر تحقيقاتي كه تأثير هدف گزيني آسان و دشوار را بر يادگيري مهارت هاي ادراكي – حركتي درافراد سالم بررسي كرده اند، نشان دادند كه اهداف دشوار موجب بهبود عملكرد مي شود، درحالي كهتحقيق حاضر نتايجي خلاف اين يافته ها را براي كودكان عقب ماندة ذهني به دست آورده است.