ملخص الجهاز:
درویش بعدها به عنوان کارگردان دفاع مقدس به فعالیت خود ادامه داد و فیلمهای ارزشمندی مانند (سرزمین خورشید) و (دوئل) ساخت.
درویش فیلمهای نازلی مانند (متولد ماه مهر) هم در کارنامه خود دارد که علیرغم عنوان ژانر دفاع مقدس مملو از پیامهای فاقد ارزش و شعارگونه متأثر از فضای جنگهای تجاوزکارانه محصول هالیوود و بیگانه با جو دفاع مقدس و ملت مظلوم ایران است.
بمبگذاری ضدانقلاب که در سالهای اولیه پیروزی نهضت اسلامی مردم ایران به عنوان حربهای مذبوحانه از جانب گروهکهای معاند چپ و راست و منافق برای آزار مردم و نظام به کار گرفته میشد در این فیلم دستمایه داستانپردازی قرار گرفته است.
علی شاه حاتمی مانند بسیاری از سینماگران از حوزه هنری و امکانات آن برای رشد و فراگیری بهره گرفت و بعدها آثار خوبی ارائه نمود که معروفترین آنها سریال (خوشرکاب) در ژانر دفاع مقدس بود.
کارگردان این فیلم نشان داد که به مدیوم سینما مسلط است ولی متأسفانه معلوم نیست به چه دلیل از آن سال به بعد اثری از وی به چشم نمیخورد.
یکی از عملیات جبههها، موضوع این فیلم دفاع مقدسی قرار گرفته است.
کمال تبریزی در آن سالها مشق فیلمسازی میکرد و بعدها به کارگردان قابلی تبدیل شد که میتوان او را در ردیف کارگردانهای (مؤلف) طبقهبندی نمود، اما سوگمندانه باید گفت که نگاه به گیشه و پولسازی گاها وی را به ورطه ساخت آثار مبتذلی مانند (همیشه پای یک زن در میان است) و (طبقه حساس) کشاند که قطعا موجب کاهش اعتبار هنری و اخلاقی اوست.
مسأله مهاجرین جنگ تحمیلی و بازگشت آنان به اوطان خود در این فیلم مورد بررسی قرار گرفته است.