خلاصة:
پژوهش جاری بهدنبال مطالعه ساختار بازار متشکل پولی ایران براساس رویکرد تابع چند محصولی و الگوی اثرات مختلط/چند سطحی است، بخش نخست این مقاله با برآورد تابع هزینه چندمحصولی ترانسلوگ صرفههای ناشی از تنوع محصولات بانکی در بازار متشکل پولی ایران برآورد شده است. در بخش دوم مقاله، هدف اصلی پژوهش یعنی بررسی تأثیر صرفههای ناشی از تنوع اقتصادی بر ساختار بازار متشکل پولی کشور، شامل 18 بانک فعال در بازهی زمانی 93-1387 مورد بررسی قرارگرفته است. برای ارزیابی رقابت در صنعت بانکداری ابتدا آماره پنراز و راس (یکی از معیارهای ارزیابی رقابت) برای دو حالت برآورد شده، حالت اول آماره پنراز و راس معمولی برآورد شده و سپس در حالت دوم با استفاده از نتایج الگوی اثرات مختلط/چند سطحی در راستای بررسی چگونگی افزایش قدرت بازاری هنگامی که ماهیت ارائه چند محصولی باشد آماره پنراز و راس تعمیمیافته برآورد شده است. تغییرات در آمارهH پنراز و راس بهدلیل وجود صرفههای ناشی از تنوع در صنعت بانکداری میزان تغییرات در قدرت انحصاری، بازار متشکل پولی کشور را نشان میدهد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که با افزایش میزان تنوع محصول ارائهشده توسط بازار متشکل پولی کشور، میزان آماره H پنراز و راس کمتر شده و به طبع میزان قدرت انحصاری افزایشیافته است؛ بنابراین اندازه و مقیاس اقتصادی در صنعت بانکداری، افزایش قدرت بازاری را به همراه داشته است.
The current paper seeks to examine the structure of Iranian`s organized monetary market based on multi-function product and multi-level effects pattern which in this regard, the economies of scope has been assessed by estimating multi-product translog cost function of Iranian`s organized monetary market. In this paper 18 active banks during 200815 were studied which they all formed the money market situation in Iran. To assess competition in banking industry, at first, by using the results of multi-level mixed effects model to assess the model of Iranian`s organized monetary market, Penrose andRoss model calculated. For assessing the reason of marketing power when there are multi-product offers. Changes in H statistics of Penrose and Ross due to existence of economies of scope in multi-products banking, estimated and the change in statistic H suggests the exclusive power in organized monetary market of country. The findings show that with increasing of diversity of offered products by organized monetary market, the value of Penrose and Ross statistic H is lessened increasing of exclusive power as a result. Therefore, economic measure and scale in banking industry will result in marketing power and also banks with diversity in offering of products have a more exclusive power. To this regard, high degree of concentration in banking industry has highlighted two questions recently: first, regarding banks large scales, are whether those scale increase or not? If so is this advantage or obstacle for potential new banks to enter the industry? And second, whether those model banking scope has lead to increase banking power? Theory suggests that banking competition can be inferred directly from the markup of prices over marginal cost (Lerner, 1934). In prsctice, this measure is often hard or even impossible to implement due to a lock of detailed information on the costs and prices of bank products. The literature has proposed various indirect measurement techniques to assess the competitive climate in the banking sector.
The current paper derives a theoretical model that explicitly analyzes the behavior and conduct of a representative multi-product bank that enjoys economies of scope in supplying classic and other banking products. Frist step begin by extending Panzar and Rosses (1987) original model to the case of a multi-product bank with economies of scope, computing the multi-product Panzar-Rosse H-Statistic. Next, the current study shows how economies of scope in multi-product banks affect H-Statistics in the market for classical banking products. More specifically, we show that the greater the economies of scope for a multi-product bank, the lower the Panzar-Rosse H-Statistic.
In addition, our estimates show that banks with any of the product profiles studied have greater market power than banks that offer only classic products. These results indicate that both financial and nonfinancial banking products can increase a banks market power. Future research could extend this project by investigating the causal effects of the positive relationship between market power and a banks decision to supply classic and other banking products. To summarize, our empirical models show that empirical studies that do not consider the economies of scope underestimate multi-product firmscompetation in the banking markets. Moreover, an individual banking-level measure of economies of scope is created and included in Panzar and Rosses (1987) test. The initial view of product diversity is supported by banks and their customers, So banks by gaining customer satisfaction, they also gain market power through a variety of products though move to the exclusive atmosphere can have the consequences of reducing social welfare.
ملخص الجهاز:
يافته هاي تحقيق نشان مي دهد که با افزايش ميزان تنوع محصول ارائه شده توسط بازار متشکل پولي کشور، ميزان آماره H پنراز و راس کمتر شده و به طبع ميزان قدرت انحصاري افزايش يافته است ؛ بنابراين اندازه و مقياس اقتصادي در صنعت بانکداري، افزايش قدرت بازاري را به همراه داشته است .
فضاي رقابتي و تحليل افزايش رفاه اجتماعي مي تواند استدلال بسياري از اقتصاددانان براي تشويق نهاد قانون گذاري در کشورها جهت افزايش رقابت باشد اما از سوي ديگر بحران مالي ناشي از پديده هجوم بانکي ١ که ناشي از قدرت خلق پول توسط بانک ها است فرضيه رقيب براي افزايش تمرکز و کنترل هر چه بيشتر بر نهاده هاي مالي را به خصوص پس از بحران اخير ٢٠٠٨ از سوي اقتصاددانان قابل توجيه کرده است هدف محوري پژوهش جاري اندازه گيري تأثير تنوع محصول ارائه شده در بازار متشکل پولي بر ميزان قدرت بازاري است .
Freixas, Lóránth and Morrison 2.
همچنين معادله ٢٢ در نشان مي دهد که هرچقدر صرفه هاي ناشي از تنوع در صنعت بانکداري با ارائه محصولات متنوع (چند محصولي ) بيشتر باشد مقدار آماره پنرازو راس تعميم يافته H کمتر خواهد بود.
بنابراين اين تئوري به وسيله مدل هاي اقتصادسنجي توضيح داده شده در روابط بالا به کمک آزمون فرضيه زير قابل بررسي است : )به تصویرصفحه مراجعه شود) تغييرات در آماره H پنراز و راس سنتي به دليل صرفه هاي ناشي از تنوع در بانکداري چند محصولي، ∆ به وسيله رابطه ، ́١=∑ =∆ برآورد مي شود.
“Competition, Concentration and their relationship: Anempiricalanalysis of the banking industry”, Journal of banking and finance, Volume 26, Issue 11: 2191-2214.