خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش، شناسایی مولفه های بازدارنده توسعه فرهنگ ورزش همگانی از طریق سیمای جمهوری اسلامی ایران بوده که با رویکرد اکتشافی به صورت کیفی انجام گرفته است. جامعه آماری مورد نظر را کارشناسان و فعالان در حوزه ورزش همگانی، رسانه ورزشی، مسئولان ورزش کشور و استادان دانشگاهی ورزش که از سابقه فعالیت در حوزه رسانه برخوردارند، تشکیل می دهند که با روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه بوده که پس از انجام چهاردهمین مصاحبه به اشباع نظری رسید و از روش تحلیل محتوای کیفی برای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده کرده است. یافته های پژوهش شامل 15 مولفه در شاخه ساختاری، 9 مولفه در شاخه زمینه ای و 7 مولفه در شاخه محتوایی بوده است که درمجموع به 31 مولفه می رسد. مسئولان می توانند با توجه به نتایج پژوهش هایی از این دست، در راه اعتلا و گسترش ورزش همگانی گام های مثبت و بلندتری بردارند.
ملخص الجهاز:
"نتایج کددهی عوامل بازدارنده در زمینه توسعه فرهنگ ورزش همگانی (ساختاری ) مقوله اصلی (کدهای محوری ) دسته های اطلاعاتی (کدگذاری باز) درک نکردن اهمیت و ت ه نا ه تخصیص نیافتن زمان مناسب و کافی به برنامه های گفت وگـو محـور در ارتباط با ورزش همگانی وجــ مســب بــ بنام ه ه ای زش تخصیص نیافتن بودجه کافی به برنامه سازی در زمینه ورزش همگانی ر ـــ ـــ ور هگان نگرش ناصحیح مدیران ارشد سازمان به مقوله ورزش همگانی م ی نگاه درآمدزایی به تولید برنامه های سیما محــــدودیت هــــای نبود حمایت کافی از برنامه سازها در راستای بیان کاستی هـا و کـم کـاری مسئولین و نهادهای مربوط سیاسی و ساختاری در اعمال نظر مستقیم مدیران ارشد سازمان در ساخت برنامه ها تولید ساختار و رویه های نامناسب در گروه ورزش سیما نبود چارچوب نظارتی مشخص و صحیح در سازمان نپذیرفتن افراد خلاق و شایسته سالاری ک د ن ی ان ان آشنا نبودن اعضای شوراهای طرح و برنامه با مفاهیم و حوزه های مرتبط با ورزش همگانی و فعالیت بدنی مبو یرو سـ ی خبره نبود هماهنگی بین نیازهای سازمان و آموزش های ارائه شده در دانشکده صداوسیما درک ضعیف مدیران اجرایی سازمان از برنامـه هـای ورزش همگـانی بـه علت آشنایی کم با این حوزه عوامل زمینه ای شرایط و عوامل محیطی برون سازمانی هستند کـه محـیط سـازمان را احاطه کرده اند، با سازمان تأثیر و تأثر متقابل دارند و خارج از کنترل سازمان اند."