خلاصة:
شناخت نتایج و پیامدهای اجرای مسئولیتهای اجتماعی تاثیر زیادی روی نوع نگاه باشگاههای فوتبال به این مقوله دارد. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی پیامدهای مسئولیت اجتماعی باشگاههای حرفهای فوتبال ایران بود. نمونه آماری شامل 19 مصاحبه کیفی با صاحبنظران، مدیران اجرایی و اعضای هیات علمی بود که به روش نمونهگیری نظری و انتخاب خبرگان با حداکثر نوسان انجام گرفت. یافتههای تحقیق از طریق روش کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. 33 نشان در کدگذاری بازشناسایی شد که در 9 مقوله و 4 مولفه طبقهبندی شدند. مقولهها شامل شایستگی، درونگرایی با ثبات در قالب مولفه توسعه فنی، فرهنگسازی و مشروعیتبخشی در قالب مولفه توسعه فرهنگی اخلاقی، سالمسازی، همسانسازی و مفرحسازی در قالب توسعه اجتماعی و اشتغال و عدالت اجتماعی و نیز ارتقای برند نیز در قالب توسعه اقتصادی دستهبندی شدند. با توجه به پیامدهای برونزایی و درونزایی توسعه مسئولیت اجتماعی، پیشنهاد میشود باشگاههای فوتبال رویکردی متناسب با راهبردهای محلی خود در این زمینه اعمال کنند.
Understanding results and consequences of social responsibility implementation has a significant effect on the attitude of football clubs. The main aim of this study was to identify social responsibility consequences of Iran professional football clubs. The statistical sample consisted of 19 qualitative interviews with experts, administrators and faculty members who were selected through theoretical sampling and maximal variation. Data were analyzed through coding in three stages: open, axial and selective. In open coding, 33 codes were identified which were classified into 9 fields and 4 categories. Fields included competence, stable introversion in the form of technical development, cultural development and legitimacy in the form of cultural moral development, purification, synchronization and fun in terms of social development and employment, and social justice as well as brand promotion in the form of economic development. According to the consequences of internal and external development of social responsibility, it is suggested that the football clubs adopt an approach tailored to their local strategies accordingly.
ملخص الجهاز:
سربان ١ (٢٠١٣) در تحقیقی نشان داد که شرکت ها با مشارکت در برنامه های زیست محیطی توانسته اند اعتماد متقابل مصرف کنندگان را به خود جلب کنند و با انجام مسئولیت اجتماعی نه تنها موجب ارتقای شرکت که با دخالت مؤثر در زندگی اجتماعی ، به ابزاری واقعی برای حمایت از توسعة اقتصادی تبدیل می شوند (٢٨).
بخشنده و همکاران (١٣٩١) نیز در مقاله ای دیگر با عنوان «تأثیر مسئولیت اجتماعی باشگاه بر هویت مشتری - سازمان در لیگ برتر فوتبال ایران » به نتایج انجام مسئولیت های اجتماعی مانند افزایش هواداران اشاره کردند (٣)؛ هرچند افزایش هوادار خود به نوعی تأثیرات اقتصادی را متوجه باشگاه های فوتبال خواهد کرد.
با توجه به نمودار ١ مشاهده می شود که بیشترین توسعه در قالب توسعة اجتماعی با ٣٦/٣٦ درصد بود و به ترتیب توسعة فرهنگی اخلاقی ٢٧/٢٧ درصد، توسعة فنی ١٨/١٨ درصد و توسعة اقتصادی نیز با ١٨/١٨ درصد از پیامدهای اجرای مسئولیت اجتماعی باشگاه های فوتبال ایران هستند.
فرهنگ سازی و همچنین علاوه بر رفتارهای بهتری که در نتیجة فعالیت های اجتماعی از ورزشکاران انتظار می رود، با توجه به نتایج تحقیق مینتزبرگ ٢ (١٩٨٣) این نتایج روی کارکنان سازمان ها نیز تأثیر مثبتی دارد و در افزایش کارایی سازمان ، تسهیل کنترل بر نیروی کار و حل مشکلات سازمانی مفید واقع می شود (٢٢).
"Corporate social responsibility in the Scottish Premier League: Context and motivation", European Sport Management Quarterly, 11 (2), pp:143- 170.
"Beyond the Game: Perceptions and Practices of Corporate Social Responsibility in the Professional Sport Industry".