خلاصة:
کیفیت آموزش و اطمینان از آن همواره یکی از دغدغههای اساسی در فرآیند آموزش بوده است. در این مقاله تلاش شده است تا ضمن تشریح و تعریف کیفیت آموزش یکی از فرآیندهای مهم در اطمینان بخشی کیفیت یعنی اعتباربخشی تبیین شود و در ادامه با تمرکز بر دانشکدههای کسب و کار و مشخصا رشتهی حسابداری فرآیند اعتباربخشی و نهادهای فعال در زمینهی اعتباربخشی در سطح بینالمللی مورد بحث قرار گیرد. در سطح بینالمللی، انجمن پیشرفت دانشگاهی مدارس کسب و کار در ایالات متحده امریکا و بنیاد اروپایی برای توسعه مدیریت دو نهادی هستند که اعتباربخشی را برای دانشکدههای کسب و کار و رشتهی حسابداری انجام میدهند. استاندارها و معیارهای ارزیابی به عنوان عاملی کلیدی در این فرآیند هم برای دانشکدههای متقاضی گواهی و هم برای نهادهای اعتبارسنج مدنظر قرار میگیرند. از این رو در ادامه نکات کلیدی استانداردهای این دو نهاد مورد بحث قرار گرفته است. این بررسی نشان میدهد که تمرکز بر راهبرد و تهیه و تدوین آن، توجه به محیط کسب و کار و ارتباطات با شرکتها و آموزش عملی، مدیریت مناسب منابع،تلفیق مناسب تئوریها، پژوهش و رویههای مناسب عملی در آموزش و رعایت اخلاق از جمله موارد کلیدی مورد اشاره دو استاندارد بوده است و بینالمللیسازی دانشکده موضوعی است که در در استانداردهای بنیاد اروپایی برای توسعه مدیریت بیشتر از انجمن پیشرفت دانشگاهی مدارس کسب و کار مورد تاکید و توجه قرار گرفته است.
ملخص الجهاز:
در این مقاله تلاش شده است تا ضمن تشریح و تعریف کیفیت آموزش یکی از فرآیندهای مهم در اطمینان بخشی کیفیت یعنی اعتباربخشی تبیین شود و در ادامه با تمرکز بر دانشکده های مدیریت و حسابداری و مشخصا رشته ی حسابداری فرآیند اعتباربخشی و نهادهای فعال در زمینه اعتباربخشی در سطح بین المللی مورد بحث قرار گیرد.
این بررسی نشان میدهد که تمرکز بر راهبرد و تهیه و تدوین آن ، توجه به محیط کسب و کار و ارتباطات با شرکت ها و آموزش عملی ، مدیریت مناسب منابع ، تلفیق مناسب تئوریها، پژوهش و رویه های مناسب عملی در آموزش و رعایت اخلاق از جمله موارد کلیدی مورد اشاره دو استاندارد بوده است .
همچنین بین المللیسازی دانشکده موضوعی است که در در استانداردهای بنیاد اروپایی برای توسعه مدیریت بیشتر از انجمن پیشرفت دانشگاهی مدارس کسب و کار مورد تأکید و توجه قرار گرفته است .
Subject p or 8 The Association to Advance Collegiate Specific Standards Schools of Business(AACSB) 9Blue Ribbon Committee 10 Self-Evaluation (BRC) 11peer-review 12 Eligibility Application 13PreAccreditation 14 Continuous Improvement Review 15AACSB 16 Engagement 17Curricula Content 18 student-faculty interactions 19student-student interactions 20 Student Academic And Professional Engagement 21Executive Education 22 Strategic Management 23Mission 24 Accounting Intellectual Contributions' Impact 25European Foundation for 26 Internationalization Management Development(EFMD) 27European Quality 28 Corporate Relevance Improvement System(EQUIS) 29Globally Responsible Citizen منابع AACSB International (2015).
“Accreditation in global Higher Education, The need for international information and cooperation”, Memo for the Commission on global accreditation of The international association of University President, [online] Available: www.
Quality Evaluation in Higher Education: Concepts, Principles, Methods, Criteria.