خلاصة:
مقاله حاضر به بررسی اهمیت نماز شب در آینهی قرآن پرداخته و به روش تحلیلی – توصیفی به بررسی
مفاهیم پرداخته و در پایان نتیجه گیری شده و پیشنهاداتی ارائه می شود. مزیت و برتری بعضی از زمانها،
برای دعا و استجابت از درگاه خداوند است. دوام سحر خیزی از شیوههای تقوا پیشگان است. هفتاد مرتبه
استغفار در سحرگاهان شیوهی تقوا پیشگان است. نماز خواندن در سحرگاهان شیوه تقوا پیشگان است.
بگوید، از مستغفرین در سحرگاهان « استغفر الله ربّی و اتوب الیه » کسی که یک سال در نماز وتر، هفتاد بار
است. درآخر شب که چشم غافلان در خواب است، و محیط از هر نظر آرام، قال و غوغای زندگی مادی
فرونشسته، عواملی که فکر انسان را به خود مشغول دارد، خاموش است بر میخیزند و به درگاه خدا
میروند، در پیشگاه معبود به راز و نیاز میپردازند، نماز میخوانند و مخصوصا از گناهان خود استغفار
میکنند.
ملخص الجهاز:
"پاداش سحر خیزان و نیکوکاران در این آیه خداوند و شب زنده داری را از مصادیق نیکو کاری دانسته و عشق و علاقه متقین به شب زنده داری را این گونه بیان میفرماید: «کانوا قلیلا من اللیل ما یهجعون و بالأسحارهم یستغفرون » (ذاریات / ١٧ - ١٨) «یهجعون » از ماده ی «هجوع » به معنی خواب شبانه است ، از نظر برخی منظور این است که آنها اکثر شب را بیدار بودند و کمی از شب را میخوابیدند (جمعی از نویسندگان زیر نظر ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه ، ١٣٨٠، ج ٢٢، ص ٣٢١ ـ طبرسی، فضل بن حسن ، همان ، ج ٩، ص ١٥٥).
در حدیثی که از امام باقر (ع ) حضرت نقل شده است ، میخوانیم که آیه «امن هو قانت آناء اللیل » به نماز شب تفسیر شده است (طباطبائی، محمد حسین ، همان ، ج ٢٣، ص ٤٩٤ ـ حسینی بحرانی، هاشم ، البرهان فی تفسیر قرآن ، ١٤١٥ ق ، ج ٤، ص ٦٩) برخی از مفسرین در تفسیر این آیه میگوید: «قانت » یعنی کسانی که بر اطاعت خدا قیام میکنند چرا که ترس از آخرت و امید به رحمت الهی دارند، قنوت یعنی قیام و استناد به این حدیث میکنند «افضل الصلاة طول القنوة » و قنوت در وتر نیز به همین مناسبت است چون نمازگزار ایستاده است (زمخشری، محمود بن عمر ، همان ، ج ٦، ص ٤٩ ـ سیوطی، جلال الدین ، همان ، ج ٨، ص ٤٣٧)."