خلاصة:
موضوع نوشتار، مطالعۀ تأثیر سایبر دیپلماسی امریکا بر دیدگاه کاربران ایرانی فضای مجازی (مطالعه موردی: سایت رادیو فردا) است. دولت امریکا در تلاش است با اجرای برنامههای فرهنگی، اجتماعی و آموزشی در قالب دیپلماسی عمومی اهداف سیاست خارجی خود را بقبولاند. با ایجاد اینترنت، استفاده از آن در دستورکار دولت امریکا قرار گرفت و از آن باعنوان سایبردیپلماسی یاد شد. وزارت خارجۀ امریکا طرحهایی را در حوزۀ سایبردیپلماسی با هدف تأثیرگذاری بر اذهان ایرانیان و از جمله ایجاد سایت رادیو فردا به اجرا درآورده است. سوال اصلی پژوهش این است: استفاده از سایت رادیو فردا چه تأثیری بر دیدگاه کاربران ایرانی فضای مجازی داشته است؟ برای پاسخ به این پرسش از روش تحلیل محتوای کیفی سایت رادیو فردا و ارسال پرسشنامه برای کاربران اینترنت، استفاده شد. فرضیه آن است که کاربران سایت رادیو فردا، بیشتر تحت تأثیر پیامهای سایبر دیپلماسی امریکا بودهاند و این باعث ایجاد نگرش منفی نسبت به جامعۀ ایران در آنان شده است.
ملخص الجهاز:
فرضیۀ مقاله آن است که کاربرانی که ازسایت رادیو فردا استفاده میکنند، در مقایسه باکاربرانی که ازآن استفاده نمیکنند بیشترتحت تأثیر محتوا و پیامهای سایبر دیپلماسی این کشور بوده و این امر باعث ایجاد نگرش منفی نسبت به جامعۀ ایران در آنها میشود.
برای تلخیص بحث و تسهیل درک آن می توان از تصویر زیر که نشانگر نحوة تاثیرگذاری متغیرهای مستقل (سایبردیپلماسی ایالات متحده) ودخیل (میزان استفاده، مشارکت و اعتماد به ابزار سایبردیپلماسی) بر متغیر وابسته (دیدگاه کاربران ایرانی فضای مجازی) است ، کمک گرفت : (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) محتوای سایت رادیو فردا با هدف ایجاد نگرش منفی نسبت به جامعه ایران تولید میشود، فرضیه های این پیمایش به شرح زیراست : ١- فرضیۀ اصلی: کاربرانی که از سایت رادیو فردا استفاده میکنند، در مقایسه با کاربرانی که از آن استفاده نمیکنند بیشتر تحت تأثیر محتوا و پیامهای سایبر دیپلماسی این کشور هستند واین امر باعث ایجاد نگرش منفی نسبت به جامعه ایران میشود.
جدول ١٣: تأثیر میزان استفاده از سایت اینترنتی رادیو فردا بر نوع نگرش به جامعۀ ایران {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در این قسمت برای آزمون فرضیه ها، از ضریب سامرز استفاده شده است .
بر اساس نتایج جدول فوق، می توان گفت که میزان استفاده از سایت اینترنتی رادیو فردا بر نوع نگرش کاربران نسبت به جامعۀ ایران به مقدار ١٢ درصد تأثیر دارد که این تأثیر از لحاظ آماری معنیدار است .