خلاصة:
دانشآموزان نارساخوان دانشآموزانی هستند که علیرغم هوش طبیعی قادر به خواندن نیستند. کودکان
نارسا خوان اکثرا مشکلاتی در جهت یابی، تشخیص راست و چپ، بالا و پایین، توالی حروف و کلمات و
هماهنگی بین چشم و دست دارند؛ وهمچنین مشکلاتی در یادگیری رمز گشایی لغات، مهارتهای پایه ای
شناسایی لغات ودرک مطلب خواندن در آنان مشاهده میشود. در تحقیق حاضر تاثیر روش آموزشی سینا
بر دقت در خواندن کودکان نارساخوان بررسی شد. پژوهش حاضر روی ٢٠ دانش آموز پسر و دختر با
دامنه سنی ٨ تا ١١ سال از شهرستان میناب هرمزگان انجام شد. دانش آموزان از طریق نمونهگیری در
دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت ١٦ جلسه ( ٤٥ دقیقه)
تمرینات با روش آموزشی سینا را اجرا کردند. از آزمون خواندن و نارسا خوانی (نما) که توسط کرمی
نوری و مرادی( ١٣٨٧ ) ساخته و هنجاریابی شده است وخرده آزمون های آن شامل ١٠ عملکرد می باشد
استفاده شد. داده ها با آزمونtتک نمونه ای بررسی شد. نتایج نشان داد که روش منتخب موجب افزایش
دقت شد(p>0/05).همچنین گروه آزمایش از دقت بهتری نسبت به گروه کنترل برخوردار شد(p>0/05)
از این رو توصیه می شود از روش آموزشی سینا در تمامی مدارس، خصوصا مدارسی که دانش آموز
نارساخوان دارند استفاده شود.
ملخص الجهاز:
بخشي زاده ، شهرزاد، (١٣٨٧) در پژوهشي که به بررسي استفاده از وسيله آموزشي سينا برتعداد کلمات يادگرفته شده ٧٢ کودک ٤-٦ ساله آمادگي و مهد کودک شهر تهران پرداخته بود، به اين نتيجه رسيد که استفاده از اين روش به يادگيري خواندن در اين کودکان کمک کرده است .
جنابادي، حسين ، (١٣٨٦) اثربخشي روش هاي باز پروري کپارت ، فرنالد و سينا را در درمان نارسائيهاي ويژه يادگيري خواندن و ديکته ٤٠ دانش آموز نارسا خوان شهر زاهدان را بررسي کردو دريافت که استفاده از روش چندحسي فرنالد وسينا در درمان نارسايي هاي ويژه يادگيري، مؤثرتر از 1 .
روش آموزشي سينا با بهره جويي از روش چند حسي براي آموزش خواندن و هجي کردن ونوشتن ، توسط دو نفر از پزوهشگران و روان شناسان (دکتر مريم سيف نراقي ودکتر عزت اله نادري) اين حوزه تهيه شده است که مناسب کودکان ايراني وآموزش زبان فارسي است .
روش نمونه گيري در دسترس است بدينگونه که از کليه دانش آموزان مدارس ابتدايي شهر ميناب ، که به مرکز اختلالات يادگيري مراجعه و داراي اختلال خواندن (ديسلکسيا) تشخيص داده ميشوند، بطور تصادفي، تعداد٥ پسر و ٥ دختر انتخاب شدند؛ سپس آنها به دو گروه کنترل و آزمايش تقسيم ميشوند.
فرضيه اين پژوهش حاکي از اين بود که کاربرد وسيله آموزشي سينا موجب کاهش خطاهاي خواندن (افزايش دقت ) دانش آموز ميشود به منظور بررسي اين فرضيه ازروش تحليل آزمون تي براي مقايسه تفاوت ميانگين هاي پيش آزمون وپس آزمون استفاده شده است .
اثر بخشي وسيله آموزشي سينا بر دقت خواندن دانش آموزان عقب مانده ذهني آموزش پذير پايه هاي سوم تا پنجم ابتدايي شهر بجنورد، دانشگاه علوم بهزيستي وتوانبخشي، پايان نامه کارشناسي ارشد.