خلاصة:
اعضای هیات علمی مهم ترین سرمایه دانشگاهها و موسسه های آموزش عالی محسوب می شوند و سرمایه گذاری در برنامههای آموزشی و بهسازی این افراد بسیار حائز اهمیت است و همچنین آنها به عنوان رکن اساسی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و به عنوان بازوی اجرایی رسالت سه گانه دانشگاهها (آموزش، تحقیق و ارائه خدمات) محسوب میشوند و توجه به آنان به منزله توجه به سرمایه انسانی در آموزش عالی و در راستای محقق شدن این رسالت است. از طرفی اعضای هیئت علمی از جمله عناصر مهم و اصلی ساختار آموزش عالی هستند که افت کمی و کیفی آنها تاثیر مستقیمی بر عملکرد نظام آموزش عالی دارد. از آنجا که جایگاه و نقش آموزش عالی در توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور
تعیین کننده است و نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخشهای مختلف توسط بخش آموزش عالی
تربیت میشوند، تقویت و توسعه این بخش و به ویژه اعضای هیئت علمی به مثابه روح و جان آموزش
عالی محسوب می شود(Gharoun,1994)لذا، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ناگزیرند به برنامه های بهسازی هیئت علمی خود توجه خاصی مبذول دا رند و از آن غفلت نورزند.
ملخص الجهاز:
ابعاد بهسازي اعضاي هيئت علمي: با توجه به تحقيقات انجام شده در رابطه با بهسازي مراکز آموزش عالي ابعاد بهسازي هيئت علمي به صورت ذيل جمع بندي شده است : ١- بهسازي پژوهشي ٢- بهسازي آموزشي ٣- بهسازي سازماني ٤- بهسازي فردي ٥- بهسازي اخلاقي مولفه هاي بهسازي اعضاي هيئت علمي: در رابطه با بهسازي پژوهشي ميتوانيم بگوييم مولفه هاي آن به قرا ذيل مي باشد: ١- توليد دانش فني و تخصصي ٢- نظريه پردازي و نقد ساير نظريه ها ٣- برقراري ارتباط بين دانشگاه و صنعت ٤- توانايي اجراي طرحهاي پژوهشي ٥- انتشارات علمي ٦- ارائه مشاوره هاي تخصصي و حرفه اي به جامعه ٧- عضويت در انجمن هاي حرفه اي داخل و خارج کشور ٨- شرکت در کنفرانس ها و سمينارهاي داخل و خارج ٩-آشنايي با قوانين و آيين نامه هاي پژوهشي - در رابطه با بهسازي آموزشي هيئت علمي موارد ذيل را مي توان مطرح کرد: ١- تدوين طرح درس ٢- استفاده از فناوريهاي نوين آموزشي ٣- مهارت هاي ارائه محتواي آموزشي در کلاس درش ٤- آشنايي با اصول و راهبردهاي مديريت کلاس درس ٥- ارائه مشاوره هاي آموزشي به دانشجويان ٦- تشخيص به موقع مشکلات آموزشي و درسي ٧- ارزشيابي منظم و سيستماتيک دوره هاي آموزشي ٨- آشنايي با الگوهاي و روشهاي جديد تدريس و يادگيري ٩- آشنايي با قوانين و آيين نامه هاي آموزشي - در مورد بهسازي سازماني هيئت علمي ميتوان موارد ذيل را مطرح کرد: ١- قدرت رهبري و مهارت تاثير گذاري بر افرادي ٢- فعاليت هاي گروهي و تيم سازي ٣- ارتباطات اثربخش سازماني ٤- آشنايي با فرايند حل مسئله ٥- مديريت تعارض ٦- مديريت زمان ٧- مديريت استرس - در رابطه با بهسازي فردي هيئت علمي موارد ذيل را ميتوان مطرح کرد: ١- خلاقيت و نوآوري و ارائه انديشه هاي نو ٢- روحيه انتقادپذيري و استقبال از پرسشگري ٣- تشويق روحيه مشارکت جويي ٤- ارتباطات ميان فردي ٥- برنامه ريزي زندگي ٦- برنامه ريزي شغلي ٧- خود مديريتي - در مورد بهسازي اخلاقي هيئت علمي ميتوان موارد ذيل را مطرح کرد: ١- الگوي نقش بودن اعضاي هيئت علمي ٢- شاگرد پروري و تربيت دانشجويان فرهيخته ٣- پايبندي به سنت ها، ارزشها و هنجارهاي علمي و آکادميک ٤- توجه به نيازها و علايق دانشجويان ٥- روابط متقابل و بدون تبيض با دانشجويان ٦- برخورداري از قابليت اعتماد ٧- ارزشيابي منصفانه و قانون مند از دانشجويان ٨- احترام به همکاران دانشگاهي و رعايت جقوق آنها ٩- احترام به موسسه و محترم شمردن قوانين و مقرات آن مباني تجربي: - مک کوئين (١٩٨٠ ,McQueen) در مطالعه بهسازي هيئت علمي در ١٥ کالج ايالت تگزاس به اين نتيجه رسيد که اعضاي هيئت علمي معتقد بودند برنامه هاي بهسازي اثربخشي لازم را ندارد.