خلاصة:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺟﻬﺖ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎزی درﻣﺎﻧﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ـ رﻓﺘﺎری ﺑﺎ ﺑﺎزی درﻣﺎﻧﯽ ﮐﻮدک ﻣﺤـﻮر راﺟـﺮز در ﮐﺎﻫﺶ اﺧﺘﻼﻻت ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ـ رﻓﺘﺎری اﻧﺠﺎم ﺷـﺪه اﺳـﺖ. روش ﭘـﮋوﻫﺶ ﻋﻠـﯽ ـ ﻣﻘﺎﯾﺴـﻪ ای اﺳـﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری آن را داﻧـﺶ آﻣـﻮزان ﺷـﺎﻏﻞ ﺑـﻪ ﺗﺤﺼـﯿﻞ 9 ﺗـﺎ 11 ﺳـﺎﻟﻪ آﻣـﻮزش و ﭘـﺮورش ﻧﺎﺣﯿـﻪ 4 ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻣﺸﻬﺪ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽ دﻫﻨﺪ ﮐﻪ از ﺑﯿﻦ آﻧﻬﺎ 60 ﻧﻔﺮ )30 ﻧﻔﺮ دﺧﺘﺮ ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ، 30 ﻧﻔﺮ دﺧﺘـﺮ ﺮوه ﮐﻨﺘﺮل( ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻤﻮﻧـﻪ ﮔﯿـﺮی ﺧﻮﺷـﻪ ای ﺗﺼـﺎدﻓﯽ اﻧﺘﺨـﺎب ﺷـﺪﻧﺪ و واﻟـﺪﯾﻦ اﯾـﻦ داﻧـﺶ آﻣﻮزان ﺳﯿﺎﻫﻪ رﻓﺘﺎر ﮐﻮدک آﺧﻨﺒﺎخ (CBCL) ﻓﺮم ﺗﮑﻤﯿﻞ واﻟﺪﯾﻦ، را ﺗﮑﻤﯿﻞ ﮐﺮدﻧﺪ. ﺑﺮای آز ن ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻫﺎ از ﻣﺪل ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮ وارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮه اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘـﻪ ﻫـﺎ ﻧﺸـﺎن داد ﺗﻔـﺎوت ﻣﻌﻨـﺎداری ﻣﯿﺎن ﺑﺎزی درﻣﺎﻧﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ـ رﻓﺘﺎری و ﺑﺎزی درﻣـﺎﻧﯽ ﮐـﻮدک ﻣﺤـﻮر راﺟـﺮز در ﮐـﺎﻫﺶ اﺧـﺘﻼﻻت ﯿﺠﺎﻧﯽ ـ رﻓﺘﺎری وﺟـﻮد دارد. ﻣﯿـﺎﻧﮕﯿﻦ ﺑـﺎزی درﻣـﺎﻧﯽ ﺷـﻨﺎﺧﺘﯽ ـ رﻓﺘـﺎری ﻧﺴـﺒﺖ ﺑـﻪ ﺑـﺎزی درﻣـﺎﻧﯽ ﮐﻮدک ﻣﺤﻮر راﺟﺮز اﺧﺘﻼﻻت ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ـ رﻓﺘﺎری 0/6 ﻧﻤﺮه ﮐﺎﻫﺶ ﺑﯿﺸﺘﺮ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ.
ملخص الجهاز:
"ابزار پژوهش در این پژوهش جهت تفاوت بین بازی درمانی شناختی ـ رفتاری با بازی درمانی کودک محور راجرز در کاهش اختلالات هیجانی ـ رفتاری از سیاهه رفتاری کودک آختباخ (CBCL) استفاده شد که شامل 113 سؤال و 8 زیر سؤال است و مشکلات رفتاری، عاطفی و اجتماعی را با نمرات 0 تا 2 درجه بندی می کند.
روش پژوهش با در نظر گرفتن این نکته که، هدف پژوهش حاضر تفاوت بین بازی درمانی شناختی ـ رفتاری با بازی درمانی کودک محور راجرز در کاهش اختلالات هیجانی ـ رفتاری دانش آموزان 9 تا 11 ساله می باشند، پس از نوع مطالعات علمی ـ مقایسه ای است زیرا به بررسی دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل پرداخته شد و در نهایت نمرات آزمونهای دو گروه مقایسه شدند.
از طریق همین نمرات می توان گفت که شیوه بازی درمانی شناختی ـ رفتاری برای افراد گروه آزمایش تأثیر مثبتی در کاهش اضطراب، گوشه گیری، شکایات جسمانی و دیگر مشکلات داشته است.
با توجه به میانگین نمرات تعدیل شده در بازی درمای شناختی ـ رفتاری و کودک محور می توان گفت که میانگین نمرات تعدیل شده در متغیرهای اضطراب، گوشه گیری، شکایات جسمانی و مشکلات تفکر خیلی به یکدیگر نزدیک می باشند که می توان گفت تأثیر برای دو شیوه بازی درمانی در این متغیرها یکسان است.
سؤال: آیا بین بازی درمانی شناختی ـ رفتاری با بازی درمانی کودک محور راجرز در کاهش اختلالات هیجانی رفتاری کودکان تفاوت وجود دارد؟ نتایج نشان داد که، تأثیر این دو شیوه درمان در کاهش متغیرهای هیجانی ـ رفتاری (اضطراب، گوشه گیری، شکایات جسمانی و مشکلات تفکر و ..."