خلاصة:
نظریه ها در مدیریت گاهی در مقام حل مسائل سازمانی است، گاهی به دنبال نشان دادن تصویری از سازمان است و گاهی به منظور مستندسازی یک تجربه عملی و عینی است و گاهی نیز به دنبال فراهم آوردن چهارچوب ها و نقشه راه هایی برای تفکر و خود دانش مدیریت است. در این کرسی نظریه نقشه دانشی مدیریت اسامی به مثابه چهارچوب بندی و ارائه نقشه راهی برای دانش مدیریت است. مسئله اصلی این پژوهش عبارت است از فقدان نقشه راه برای تئوری پردازی در حوزه مدیریت اسامی که سبب انسجام نظری و کارآمدی عملی باشد؛ ازاین رو، پنج سوال کلیدی نیز در این پژوهش پاسخ داده می شود. سوال اول: نظریه مختار در علم و معرفت علمی چیست؟ سوال دوم: نظریه مختار در دین و معرفت دینی چیست؟ سوال سوم: نظریه مختار در نسبت دین و علم اداره چیست؟ سوال چهارم: نظریه مختار در روش شناسی مدیریت اسامی چیست؟ سوال پنجم: مسائل مدیریت اسامی چیست؟ در این پژوهش انواع رویکرد ها در معرفت دینی بحث خواهد شد. نظریه دایرة المعارفی در معرفت دینی، نظریه هرمنوتیکی فهم دینی و معرفت دینی، نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت در معرفت دینی، نظریه گزیده گویی در معرفت دینی، نظریه معتزله و اشاعره در معرفت دینی و.... همچنین، انواع رویکرد ها به علم الاداره اسامی بررسی شد که از آن جمله می توان رویکرد استنباطی (تاسیسی و امضایی)، رویکرد تهذیب و تکمیل، رویکرد التقاطی و رویکرد تطبیقی را نام برد. در حوزه روش شناسی هم در زمینه منابع معرفت و هم درباره حجیت هرکدام از منابع و نحوه تحلیل معرفت بررسی شد. در زمینه مسائل مدیریت اسامی می توان در سطح (ملی) حکومت و دولت، اخاق کارگزاران نظام و فقه السیاسه را مدنظر قرار داد. در سطح (تجارت) مالی و بازرگانی، اخاق کسب و کار و فقه التجاره مدنظر است و در سطح (سازمان) اداری،اخلاق اداری و فقه الاداره مورد نظر است.
ملخص الجهاز:
مسئلة اصلی این پژوهش عبارت است از فقدان نقشة راه برای تئوریپردازی در حوزة مدیریت اسلامی که سبب انسجام نظری و کارآمدی عملی باشد؛ ازاينو، پنج سؤال کلیدی نیز در این پژوهش پاسخ داده میشود.
مسئلة اصلی پژوهش (منبع: نگارنده، 1393) بنابراین، مسئلة اصلی پژوهش فقدان نقشة راه برای تئوریپردازی در حوزة مدیریت اسلامی است که سبب انسجام نظری و کارآمدی عملی باشد.
چهارچوب نظری تحقیق در این بخش سعی میشود استخوانبندی اصلی دستیابی به الگوی ایجابی مدیریت اسلامی در پنج گام کلیدی بررسي شود: گام اول، فلسفة علم: در این گام باید به دو سؤال اساسی جواب داد: علم چیست و معرفت علمی چیست؟ یعنی فلسفة علم را مشخص کنیم و بگوییم از علم چه تعریفی داریم؟ تعریف BSC: balance scored card منتخب نگارنده از علم و معرفت علمی به اختصار عبارت است از اينکه علم باور صادق موجه 1 است و معرفت علمی عبارت است از معرفتی اعم از گزارههای عقل، نقل، تجربه و شهود.
نسبتهای دین با علم مدیریت، نسبت تباین، تساوی، عموم و خصوص منوجه، عموم و خصوص مطلق (منبع: نگارنده، 1393) گام چهارم، روششناسی مدیریت اسلامی: متأسفانه در حوزة روششناسی در کشور ضعفهای جدّی وجود دارد؛ به يقين میتوان گفت تحول در علوم انسانی از تحول در روش شروع میشود.
منابع معرفت و میزان حجیّت گزارههای معرفتی (منبع: نگارنده، 1393) در روششناسی مدیریت اسلامی برای گزارههای تجربی هم حجیت قائل هستند، اما میزان خطا و اشتباه آنها محل تشکیک است.