خلاصة:
مطالبات مقام معظم رهبری از علوم انســانی رایج بــا تعابیری چون: حقیقتا بنده راضی نیستم؛ این علوم بر مبانی متعارض با قرآن و اسلام بنا شده و دارای سه عیب عمده: «نگاه مادی، ترجمه ای بودن، عاری از مبانی قرآنی اســت»؛ و اینکه، ما هنوز خیلی فاصله داریم تا آنجایی که باید برســیم؛ و اینکه، اگر امروز برای علم مجاهدت نکنیم، فردای ما فردای تاریکی خواهد بود، بیان گردیده و ایشــان مشــکل را هشدار داده و اینکه مسئله چیست؟ و چــه باید کرد؟ نیز از جمله مســائلی اســت که تبیین فرموده اند و بــا تعابیر گوناگون و در مقاطــع مختلف، همگان را به ابعاد مســئله توجــه داده و حجّت را بر متولیان امر تمام
کرده اند. اما آنچه این تحقیق در پی کشــف آن اســت این اســت که: علی رغم اینکه منابع کافی اســلامی در اختیار داریم، اما فاقد روش اســتخراج محتوا از منابع هستیم. با علم به اینکه مبانی، روش، هدف و ســرفصل های این علوم بر اســاس تفکر غربی و متعارض با اسلام
بوده؛ ولی فاقد روش و فرآیند تغییر و تحول در این مولفه ها هستیم. برگزاری کرسی های آزاداندیشی و جلسات نقد را ضرورتی برای تحول می دانیم، ولی نه محیطی برای این مهم آماده داریم و نه اینکه روشــی برای نقد. اقدام هایی هم که تاکنون صورت گرفته است، یا بدون نقشه و روش بوده و یا اینکه به صورت جزیره ای عمل می شده است. به دلیل فقدان نقشــه جامع و عدم وجود راه و روشــی واحد، هنوز به انتظارات مقام معظم رهبری جامه عمل پوشانده نشده است. این تحقیق، در حد بضاعت نویسنده سعی در رفع نواقص مورد اشاره داشــته و با ارائه ی چرخه ی دوازده مرحله ای، شامل: بصیرت افزایی، ایجاد دغدغه، هدف گذاری، تهیه نقشــه بر اســاس معیارهای اســلامی، تشــکیل جبهه فرهنگی و تعیین وظایف، شناســایی موانع و بی راهه ها، تقویت شاخص های توانمندسازی، سرمایه گذاری، تعیین ویژگی های تولید علوم انســانی اســلامی و... به تدوین"فرآیند تولید علوم انســانی
اسلامی" پرداخته است. ایــن تحقیق با محــور قرار دادن بیانات رهبری، اقدام به طراحی فرآیند اجرایی نموده و براساس یک ساختار اجرایی چهارمرحله ای، شامل:"فضاسازی ذهنی؛ فضاسازی محیطی؛ تهیه روش و نرم افزار تولید و تجاری ســازی علم" به آن شکل عملیاتی بخشیده است. در ضمن این تحقیق با پیشــنهاد اضافه شــدن دو واحد درسی با عنوان" نقد علوم انسانی" به سرفصل های دانشگاهی با بهره گیری از تجربه ی موفق دو واحد درس مبانی دفاع مقدس و نیز بهره گیری از تجربه ی موسســه امام خمینی(رحمهالله علیه) در تدوین ســرفصل های علوم انسانی اسلامی، متولیان امر را به داشته های بومی متوجه ساخته است.
ملخص الجهاز:
com چکيده مطالبات مقام معظم رهبري از علوم انســاني رايج بــا تعابيري چون : حقيقتا بنده راضي ِنيستم ؛ اين علوم بر مباني متعارض با قرآن و اسل م بنا شده و داراي سه عيب عمده : »نگاه مادي ، ترجمه اي بودن ، عاري از مباني قرآني اســت «؛ و اينکه ، ما هنوز خيلي فاصله داريم تا آنجايي که بايد برســيم ؛ و اينکه ، اگر امروز براي علم مجاهدت نکنيم ، فرداي ما فرداي تاريکي خواهد بود، بيان گرديده و ايشــان مشــکل را هشدار داده و اينکه مسئله چيست ؟ و چــه بايد کرد؟ نيز از جمله مســائلي اســت که تبيين فرموده اند و بــا تعابير گوناگون و در مقاطــع مختلف ، همگان را به ابعاد مســئله توجــه داده و حجت را بر متوليان امر تمام کرده اند.
«. اما ســؤال اصلي تحقيق اين اســت که : چه موانعي در مسير حرکت انقل ب فرهنگي قرار گرفته که با گذشــت بيش از ســي سال از عمر انقل ب ، هنوز موفق به توليد علوم انســاني متناســب با فرهنگ اسلمي نشــده ايم ؟ چرا علي رغم داشتن منابع غني اسل مي هنوز موفق به استخراج محتواي اين علوم از منابع آن نشده ايم ؟ چرا تاکنون ِ متوليــان امر نتوانســته اند انتظارات مقام معظم رهبري را بــرآورده نمايند؟ با وجود تأکيد ايشــان در برگزاري کرســي هاي آزادانديشي و جلسات نقد و بررسي علوم انساني غربي ، چه عواملي مانع اين مهم شده است ؟ با توجه به نتايج به عمل آمده ، نداشتن نقشه راه ، نداشتن روش و نرم افزار مسئله و عدم وجــود وحدت رويه و ...