ملخص الجهاز:
"بهراستی فصلی از داستان«باد در بیدزار»3گذشته ازاطلاعات مجله«جغرافیای ملی»درباره زندگیگیاهان و جانوران در روستاهای انگلستان،چه چیزدیگری را مطرح میکند؟باید گفت بسیاری ازچیزها که همه آنها در دل تعریف ما از ادبیات&%07745NKKG077G% ادبیات چیست؟ znakuL J acebeR شهرام اقبالزاده مایه خرسندی است که چند سال اخیر،چهدر نشریاتی مانند«پژوهشنامه ادبیات کودک ونوجوان»و«کتاب ماه کودک و نوجوان»و چه بهصورت جداگانه،مقالهها و پژوهشهایی،چه بهصورت ترجمه و چه تألیف دربارۀ ادبیات کودکانجام گرفته و کارهای دیگری در دست انجام است.
بهعبارتی،ما به عنوان منتقدی موشکاف،هیچ گاه تنهابه موضوع لذت شخصی بسنده نکرده و در سطحچنین سخنانی«من آن را دوست دارم و نوع لذتیکه از[خواندن]آن بردهام،به اندازهای شخصی استکه غیرقابل توصیف است»،متوقف نمیشویم،بلکهراه خود را در پی میگیریم تا سرانجام،به سرچشمهو منبع چنین لذت دست پیدا کنیم و چه بسا با کمالشگفتی،آن را نوعی بازشناسی دردناک خویشتنخویش،یا شاهد مثالی رضایتبخش در تأییدانسانیت و مروت و یا گستره پرسشهای فلسفیخطیر فیلسوفی چون کانت بیاییم:«در پی شناختچیستم/؟خود کیستم؟به چه میتوانم دل بندم؟»اماصرفنظر از این که خواننده،هشت سال یا چهل وهشت سال داشته باشد،برخی از لذتها یادلخوشیها برای همه انسانها حیاتی و ضروریهستند.
داستان زندگی نگاشته شده است،نه زندگیبدانسان که در جهان واقعیت روی میدهد،بلکهداستان به جرح و تعدیل ژرف و پرمغز و نغز ساختارزندگی میپردازد و تجربهای متفاوت از زندگی را درپیش چشم ما میگشاید؛تجربهای گذرا که برای بپردازیم،مقرون به صرفه نخواهد بود زیرا پروارکردن آنها نیز پول قابلتوجهی عاید نخواهد کرد.
داستان زندگی نگاشته شده است،نه زندگیبدانسان که در جهان واقعیت روی میدهد،بلکهداستان به جرح و تعدیل ژرف و پرمغز و نغز ساختارزندگی میپردازد و تجربهای متفاوت از زندگی را درپیش چشم ما میگشاید؛تجربهای گذرا که برای (به تصویر صفحه مراجعه شود)ادبیات جاذبههای ویژهو گیراییهایدرخور بسیاریبرای خوانندگان خود دارد."