خلاصة:
در این پژوهش، تاثیر وجود کمیته حسابرسی بر محیط اطلاعاتی شرکت مورد آزمون قرار گرفته است. محیط اطلاعاتی شرکت توسط متغیرهای مشاهده پذیر اندازه شرکت، مالکیت نهادی، فرصتهای رشد شرکت، عمر شرکت، دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام، تعداد سهامداران شرکت، خطای پیشبینی سود، دفعات گردش سهام، معیار عدم نقد شوندگی آمیهود و نوسان پذیری بازده سهام، بصورت یک شاخص جامع، اندازهگیری شده و تأثیر وجود کمیته حسابرسی بر محیط اطلاعاتی شرکت ها در بازه زمانی 4 سال قبل و بعد از تصویب دستورالعمل کنترلهای داخلی در سال 1391، طی سال های 1387 تا 1394 مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاصل از بررسی 41 شرکت که بعد از تصویب دستورالعمل کنترلهای داخلی در سال 1391 اقدام به تشکیل کمیته حسابرسی کرده اند، از طریق دادههای ترکیبی به روش تابلویی، بیانگر آن است که رابطه مثبت و معناداری بین وجود کمیتۀ حسابرسی و محیط اطلاعاتی شرکت وجود دارد. بعبارتی دیگر با استقرار کمیته حسابرسی در شرکتها محیط اطلاعاتی آن ها شفاف تر شده و مقدار شاخص افزایش یافته است.
ملخص الجهاز:
محیط اطلاعاتی شرکت توسط متغیرهای مشاهده پذیر اندازه شرکت، مالکیت نهادی، فرصتهای رشد شرکت، عمر شرکت، دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام، تعداد سهامداران شرکت، خطای پیشبینی سود، دفعات گردش سهام، معیار عدم نقد شوندگی آمیهود و نوسان پذیری بازده سهام، بصورت یک شاخص جامع، اندازهگیری شده و تأثیر وجود کمیته حسابرسی بر محیط اطلاعاتی شرکت ها در بازه زمانی 4 سال قبل و بعد از تصویب دستورالعمل کنترلهای داخلی در سال 1391، طی سال های 1387 تا 1394 مورد آزمون قرار گرفت.
نتایج حاصل از بررسی 41 شرکت که بعد از تصویب دستورالعمل کنترلهای داخلی در سال 1391 اقدام به تشکیل کمیته حسابرسی کرده اند، از طریق دادههای ترکیبی به روش تابلویی، بیانگر آن است که رابطه مثبت و معناداری بین وجود کمیتۀ حسابرسی و محیط اطلاعاتی شرکت وجود دارد.
بنابراین، مطالعه حاضر در پی یافتن شواهد تجربی جهت پاسخ به این سؤال تحقیق میباشد که آیا وجود کمیته حسابرسی بهعنوان مکانیسم بالقوه بعد از استقرار در سال 1391 در شرکتها بر کاهش عدم تقارن اطلاعاتی شرکتها و بهبود محیط اطلاعاتی شرکت در بازار سرمایه ایران اثرگذار است؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ، میزان تأثیرگذاری آن چگونه است؟ درصورتیکه رابطه فوق تائید شود میتوان ادعا نمود که این کمیته در بهبود شفافیت محیط اطلاعاتی و ارتقا سطح شفافیت اطلاعات مالی و متعاقبا افزایش نقد شوندگی بازار نقش مهم و تأثیرگذاری داشته است.
) مدل پژوهش برای بررسی تاثیر وجود کمیته حسابرسی بر محیط اطلاعاتی شرکت بهصورت زیر ارائه شده است: رابطه 1 IE-Indexit = β0 + β1AFTERt + j=2 n β j controls + εit که در این مدل: − بیانگر شاخص محیط اطلاعاتی شرکت i در سال t میباشد.