خلاصة:
هدف پژوهش، شناسایی وضعیت دامنه موضوعی و روششناسی پژوهشهای انجام گرفته در رشته تکنولوژی آموزشی، ترسیم وضع مطلوب از نظر متخصصان و روشن کردن خلأهای موضوعی و روششناسی است. جامعه آماری شامل تمام پایاننامههای رشته تکنولوژی آموزشی در سه دانشگاه علامه طباطبایی، خوارزمی و اراک که تعداد آنها 338 نسخه و در مرحله دوم، مصاحبه با تعداد 26 نفر از استادان و دانشجویان دکتری رشته تکنولوژی آموزشی بود که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا و آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و درصد) استفاده شد. یافتهها نشان داد که تنوع موضوعی بسیار گسترده است؛ پژوهشها به قلمرو جدید تکنولوژی آموزشی، کمتر توجه داشتهاند و بیشتر به برداشت سنتی از این رشته توجه شده است. بیشتر پژوهشها با استفاده از روشهای کمی با 46/96 درصد انجام شده و روشهای کیفی با 54/3 درصد مورد غفلت و کم توجهی این متخصصان قرار گرفته است. همچنین پژوهشگران این رشته لازم است به زمینههای موضوعی از قبیل، تکنولوژی عملکرد انسانی، مدیریت، نوآوری، تحلیل کیفی و چند رسانهایهای آموزشی و روشهای پژوهشی ازجمله روشهای طولی، تک آزمودنی، تحلیل محتوا، روششناسی کیو، اقدامپژوهی، نظریه زمینهای، پژوهشهای تاریخی و گروه متمرکز بیشتر توجه کنند.
ملخص الجهاز:
ارزيابي موضوعي و روش شناسي پايان نامه هاي کارشناسي ارشد رشته تکنولوژي آموزشي Thematic Evaluation and Methodology of Master's Theses in the Field of Educational Technology تاريخ دريافت مقاله : ٩٦/٠٣/٠٢ جعفر احمديگل محمود سنگري هدف پژوهش ، شناسايي وضعيت دامنه موضوعي و روش شناسي پژوهش هاي انجام گرفته در رشته تکنولوژي آموزشي، ترسيم وضع مطلوب از نظر متخصصان و روشن کردن خلأهاي موضوعي و روش شناسي است .
همچنين پژوهشگران اين رشته لازم است به زمينه هاي موضوعي از قبيل ، تکنولوژي عملکرد انساني ، مديريت ، نوآوري، تحليل کيفي و چند رسانه ايهاي آموزشي و روش هاي پژوهشي ازجمله روش هاي طولي، تک آزمودني، تحليل محتوا، روش شناسي کيو، اقدام پژوهي، نظريه زمينه اي، پژوهش هاي تاريخي و گروه متمرکز بيشتر توجه کنند.
بيان مسئله پايان نامه ها از منابع مهم پژوهشي و اطلاعاتي دانشگاه ها هستند و نتايج آنها در پژوهش هاي آتي مؤثرند و ميتوانند راهگشاي مسائل مهم آموزشي، سياسي- اجتماعي، اقتصادي- صنعتي و نظامي باشند؛ همچنين ميتوان با استفاده از فن تحليل محتوا که از فن هاي کتاب سنجي ١ است ، دانشجويان ، استادان ، برنامه ريزان و متخصصان اين حوزه را از پژوهش هاي اجرا شده آگاه کرد و در برنامه ريزي براي پژوهش هاي آينده گام مثبتي برداشت .