ملخص الجهاز:
از امام رضا در تفسیر آیه مالک یوم الدین چنین نقل شده است: «مالک یوم الدین إقرار له بالبعث و الحساب و المجازاة و إیجاب ملک الآخرة له کإیجاب ملک الدنیا؛<FootNote No="5" Text=" تفسیر برهان، سید هاشم بحرانی، نشر بنیاد بعثت، تهران، چاپ اول، 1416 ق، ج 1، ص 117.
امام صادق ضمن تفسیر سورة حمد، دربارة این آیه چنین نقل شده است: «مالک یوم الدین قال جبرئیل ما قالها مسلم قط إلا صدقه الله و أهل سماواته؛ جبرائیل میگوید: هیچ مسلمانی مالک یوم الدین را نمیگوید، مگر اینکه خدا و اهل آسمانهایش او را تأیید و تصدیق میکنند.
در روایتی دیگر، حضرت ارائة تفسیر قرآن به قرآن، دربارة تفسیر مالک یوم الدین چنین میفرماید: «مالک یوم الدین قال یوم الحساب و الدلیل علی ذلک قوله و قالوا یا ویلنا هذا یوم الدین؛<FootNote No="6" Text=" صافات / 20.
"/> مالک یوم الدین؛ منظور از &amp;quot;یوم الدین&amp;quot; روز حساب و قیامت است و دلیل این مطلب قول خدا است که میفرماید: انسانها در روز قیامت هنگام مبعوث شدن میگویند: وای بر ما!
در احوالات امام سجاد نقل شده است: هر گاه ایشان به آیة مالک یوم الدین میرسید، آنقدر آن را تکرار میکرد که نزدیک بود جان به جان آفرین تسلیم کند.
» راهکار به دست آمده از آیه «مالک یوم الدین» در بردارندة چند نکتة کلیدی در ارتباط با تربیت معنوی انسان بر اساس اصول کلی اسلامی است؛ اولا: اشاره به یکی از اصول دین اسلام میکند ـ که وجود روز قیامت و رستاخیر، که بدون این اعتقاد، مسلمانی معنا ندارد.
ثانیا: مالک و صاحب چنین روزی خدای متعال است، پس احکام الهی در آن جاری میشود.