خلاصة:
شهرداریها از مهم ترین نهادهایی هستند که بیشترین مراجعات مردمی را داشته و با وجود تنگناهای متعدد مالی و غیرمالی، بیشترین اقدامات عمرانی و اجرایی را در شهر به انجام می رسانند. با این وجود، در رده بندی میزان رضایت از خدمات ارائه شده، بالاترین شکایت های مردمی را به خود اختصاص می دهند. برای رفع این مشکل، راهکارهای متعددی مورد توجه قرار گرفته است و از آن میان بیشترین تاکید بر افزایش میزان اثر بخشی و کارآیی سازمان از طریق بهره مندی از ظرفیت های داخلی به خصوص هوش و فرهنگ سازمانی بوده است. به همین منظور، این بررسی با هدف تعیین اثر فرهنگ سازمانی و نقش این عامل بر هوش سازمانی برای افزایش کارآیی و اثر بخشی انجام شد. این مطالعه توصیفی و تحلیلی در شهرداری مشهد به انجام رسیده و از بین افراد شاغل به کار در این نهاد، 200 نفر به صورت تصادفی ساده گزینش و مورد بررسی قرار گرفتهاند. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون و هوش سازمانی آلبرخت بهدست آمدهاست. اطلاعات و دادههای گردآوری شده به این شیوه، با بهرهگیری از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر در نرمافزارهای آماری SPSSو Lisrel به انجام رسیده است. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که از دیدگاه کارکنان، بین فرهنگ سازمانی با ابعاد هوش سازمانی (چشمانداز استراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، روحیه، اتحاد و توافق، کاربرد دانش و فشار عملکرد)، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و این شرایط میتواند بر بهرهوری و اثربخشی سازمان تاثیرگذار باشد. با توجه به اثر فرهنگ سازمانی بر ارتقای سطح هوش سازمانی، میتوان از این عامل برای افزایش بهرهوری و اثربخشی در شهرداری مشهد، استفاده کرده و با کمترین امکانات، بالاترین راندمان را در اختیار شهروندان قرار داد.
Municipalities are among the most important institutions that have the most public appearances, and despite the numerous financial and non-financial difficulties, they carry out the most development and executive measures in the city. Nevertheless, in the ranking of the satisfaction of the provided services, they have the highest public complaints. To overcome this problem, several solutions have been considered, and among them, the most emphasis has been on increasing the effectiveness and efficiency of the organization through the use of internal capacities such as intelligence and organizational culture. For this purpose, this study aimed to determine the effect of organizational culture and its role on organizational intelligence for increasing efficiency and effectiveness. This descriptive and analytical study was carried out in Mashhad municipality and 200 individuals were selected simply and randomly among employed persons in this institution.The required data were obtained using the Denison organizational culture questionnaire and Alberhat's organizational intelligence. Data and data collected in this way, using Pearson correlation coefficient and path analysis, were performed using SPSS and Lisrel software. The results of path analysis showed that from the view point of employees, there is a direct and significant relationship between organizational culture with dimensions of organizational intelligence (strategic vision, shared destiny, desire for change, morale, unity, agreement, knowledge use and performance pressure). Conditions can affect the utilization and effectiveness of the organization. Considering the effect of organizational culture on improving the level of organizational intelligence, it is possible to use the efficiency and effectiveness of the municipality of Mashhad and with the least facilities, provide the highest efficiency to the citizens.