خلاصة:
یکی از راهکارهای تأثیرگذار در فرایند تعلیموتربیت، استفاده از مکانیزم خودنگاری و توقف فکر بر میزان توجه و پیشرفتِ تحصیلی دانشآموزان است. خودنگاری و توقف فکر در مهار هیجانات شخصی افراد در تشویق کودکان برای گرفتن مسئولیت رفتارشان تأثیر بسزایی دارد و در روند پیشرفتِ تحصیلی دانشآموزان بهطور قابلتوجهی مؤثر است. در این پژوهش که از روش تحقیق آزمایشی استفاده شد، دو گروه آزمایش، به روش خودنگاری و دیگری به روش توقف افکار و یک گروه کنترل مورد آموزش قرار گرفتند. جامعة آماری تحقیق را کلیة دانشآموزان دختر پایة دوم متوسطة ناحیة دو همدان که در سال تحصیلی 1394-1393 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داده که تعداد 75 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. در تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیّره استفاده شد و قبل از اجرای آزمون وجود پیششرطهای آزمون با استفاده از آزمون کلموگراف اسمیرونف، نمودار پراکندگی، آزمون لون و ام باکس مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج بهدست آمده از بررسی معدل نوبت اول و دوم دانشآموزان برای سنجش پیشرفتِ تحصیلی آنان در قبل و بعد از اجرای طرح حاکی از آن بود که آموزش خودنگاری و توقف افکار موجب افزایش توجه متمرکز و پراکنده و پیشرفتِ تحصیلی دانشآموزان شده است.
one influential way in education process is using autobiography and thought pause on the students` concentration and academic progress .Since autobiography and thought pause plays an important role in harnessing individuals` emotions and encouraging individuals to assume responsibility ، it can be used to help children to have progress in the academic situation this research with survey method، two test group were tested in autobiography and thought pause and in control group. The statistical sample consisted of all second grade high school girls of the first zone of Hamadan That theyenrolled in the academic year 94-93، of whom 75 were chosen in simple sampling method. In data analysis، multivariable covariance test was used and test prerequisites such as kolmogrov-Smearnov ،scatter chart، Leven test and M.Box were performed before the main test.The results of the average score of the first and second period of students show that teaching autobiography and thought pause leads to great concentration and academic progress