خلاصة:
طفرهروی سازمانی، به تمایل فرد برای کاهش عامدانه تلاش ذهنی و جسمی خود، درحین فعالیت سازمانی اشاره دارد. لذا مدیریت این پدیده میتواند موجب بهبود سطح عملکرد سازمان گردد. بر این اساس تحقیق حاضر، بدنبال طراحی مدلی است که چگونگی تأثیر طفرهروی سازمانی را بر عملکرد سازمان نشان دهد، بدین منظور ابتدا، نظر 15 نفر از نخبگان حوزه منابع انسانی از طریق فن دلفی، در خصوص شاخصهای تأثیرگذار بر طفرهروی سازمانی، حول محورهای پنجگانه سازمان اخذ گردیده و پس از جمع بندی و طراحی مدل پیشنهادی، برازش آن با تدوین پرسشنامه و توزیع آن در بین 180 تن از کارکنان وزارت ارتباطات مورد پیمایش قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل آماری دادههای تحقیق در بخش کیفی با کمک فن دلفی، در بخش طراحی مدل، باکمک معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS و در بخش استنباطی با کمک نرم افزار SPSS صورت پذیرفته است. بدین منظور ابتدا روایی و پایایی پرسشنامههای تحقیق مورد آزمون قرار گرفته و پس از اثبات نرمال بودن توزیع دادهها، با کمک آزمون تحلیل عاملی تاییدی، مدل ترسیم شده با 5 مولفه و 25 شاخص، تایید گردید. پس از آن توسط پرسشنامهای ترکیبی، تاثیر این مدل بر عملکرد سازمان مورد سنجش قرار گرفت. دادههای این بخش از تحقیق توسط نرم افزار spss (با کمک آزمون t تک نمونهای) بررسی شده و تاثیر همه ابعاد طفرهروی سازمانی بر عملکرد سازمان توسط 5 فرضیه سنجیده شده و تأیید گردید. لذا در پایان به مدیران پیشنهاداتی ارائه گردیده است تا با مدیریت بهینه طفرهروی سازمانی، بتوانند عملکرد سازمان را بهبود بخشند.
ملخص الجهاز:
بر اين اساس تحقيق حاضر، بدنبال طراحي مدلي است که چگونگي تأثير طفره روي سازماني را بر عملکرد سازمان نشان دهد، بدين منظور ابتدا، نظر ١٥ نفر از نخبگان حوزه منابع انساني از طريق فن دلفي، در خصوص شاخص هاي تأثيرگذار بر طفره روي سازماني، حول محورهاي پنجگانه سازمان اخذ گرديده و پس از جمع بندي و طراحي مدل پيشنهادي، برازش آن با تدوين پرسشنامه و توزيع آن در بين ١٨٠ تن از کارکنان وزارت ارتباطات مورد پيمايش قرار گرفته است .
داده هاي اين بخش از تحقيق توسط نرم افزار spss (با کمک آزمون t تک نمونه اي) بررسي شده و تاثير همه ابعاد طفره روي سازماني بر عملکرد سازمان توسط ٥ فرضيه سنجيده شده و تأييد گرديد.
فاز کمي تحقيق گام عملياتي شماره ٣: در اين مرحله با کمک پرسشنامه شکل گرفته از متغيرها و شاخص هاي شناسايي شده و توزيع آنها در جامعه نمونه (کارکنان ستاد وزارت ارتباطات ) تعيين ميشود هر يک از ابعاد براي کارکرد موفقيت آميز مدل در وزارت ، تا چه حد ضروريند و ارتباط آنها به چه نحو است .
گام عملياتي شماره ٤: در اين مرحله با کمک پرسشنامه شکل گرفته از مدل طفره روي سازماني و تلفيق آن بشکلي که تاثيراين ابعاد بر عملکرد سازمان را از نگاه کارکنان ستاد وزارت ارتباطات بسنجد، به فرضيات پاياني تحقيق پرداخته ميشود.
براي روايي همگرا از معيار AVE (ميانگين واريانس ) استفاده شد که نتايج اين معيار براي عوامل موثر بر طفره روي در جدول ٤ نشان داده شده است : جدول ٤: سنجش روايي همگراي سازه (رجوع شود به تصویر صفحه) مقدار ملاک براي سطح قبولي AVE، ٠.