خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش شناسایی رابطه بین تسهیم دانش و قابلیت نوآوری سازمانی با نقش میانجی گر قابلیت یادگیری سازمانی در رابطه بین این دو متغیر است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان جهاد کشاورزی سه شهر از خراسان رضوی است. تعداد حداقل حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان برابر 107 نفر در نظر گرفته شده و برای نمونهگیری از روش طبقه ای متناسب استفاده شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه است که از مقالات چانگ و همکاران ، شنگ و چن ، و هایو و همکاران استخراج شده است. روایی صوری، روایی سازه و پایایی سازه پرسشنامهها مورد تایید قرار گرفت. نتایج حاکی از آن هست که بین تسهیم دانش و قابلیت نوآوری سازمانی رابطه معنادار وجود دارد و قابلیت یادگیری سازمانی این رابطه را میانجی میکند. بنابراین، پیشنهاد میشود مدیران سازمانی برای ارتقا میزان قابلیت نوآوری سازمانی، برنامههایی برای تسهیم دانش بین کارکنان تعریف نمایند تا به این صورت از میزان یادگیری بالای سازمان در جهت افزایش قابلیت نوآوری استفاده شود.
ملخص الجهاز:
پيشينه تجربي برخي از مهم ترين مطالعات انجام شده در داخل و خارج از کشور که روابط بين متغيرهاي اصلي اين پژوهش (يادگيري سازماني، تسهيم دانش ، نوآوري سازماني) را مورد بررسي قرار داده اند در جداول ١ و ٢ مشاهده ميشوند.
4 -Cohen & Levinthal 5 -Chung et al.
6 -Sheng and Chien (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١ : مدل مفهومي پژوهش برگرفته از چانگ و همکاران (٢٠١٥: ١٢٢٠)، شنگ و چن (٢٠١٦: ٢٣٠٣) و هايو و همکاران ١ (٢٠١٣: ٣٥٧) در نتيجه فرضيه هاي پژوهش به صورت زير مطرح ميشوند: فرضيه هاي اصلي فرضيه اصلي ١: بين تسهيم دانش و قابليت نوآوري سازماني رابطه معنادار وجود دارد.
از آن جاييکه طبق نتيجه حاصل از آزمون فرضيه فرعي دوم اين پژوهش ، بين دانش ضمني و نوآوري گسسته رابطه معنادار مثبت وجود دارد؛ لذا مطابق نظر هائو و همکاران (٢٠١٣) پيشنهاد ميگردد مديران جهاد کشاورزي شهرستان هاي تربت حيدريه زاوه و مه ولات براي کسب نوآوري از فضاي بيرون از سازمان خود نيز استفاده نمايند و کارکنان خود را با عناصر بيرون سازمان مانند متخصصين و دانشگاهيان خبره در زمينه نواوريهاي جديد کشاورزي از طريق جوامع مجازي با عناصر بيرون سازمان مرتبط سازند.
Structural model of relationships between social capital and organizational learning capability with staff innovation, Quarterly journal of productivity Management, 7 (27), 165-182.
The relationship between knowledge management and organizational innovation in an insurance company, Iranian Journal of Insurance Research, 27 (1), 151- 171.