خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش تعیین نقش سبک های هویت و معنای زندگی در بهداشت روانی دانشجویان بود.
روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی بهبهان به تعداد 308 نفر در 4 رشته روانشناسی، حقوق، زمینشناسی و علوم، و صنایع غذایی بود. از میان آنها 152 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه سبکهای هویت برزونسکی (1989)، سلامت عمومی گلدبرگ (1972) و معنای زندگی کرامباف و ماهولیک (1969) پاسخ دادند.
یافته ها: نتایج نشان داد رابطه بین سبک هویت اطلاعاتی با افسردگی و معنای زندگی با بهداشت روان معنیدار و رابطه چندگانه معنیداری بین معنای زندگی و سبک هویت هنجاری با بهداشت روان برقرار است و این متغیرها بهترتیب، بیشترین سهم را در پیش بینی بهداشت روان دانشجویان دختر دارند.
نتیجه گیری: از آنجا که داشتن هدف و معنی در زندگی و از طرفی برخورداری از سبک هویت مناسب منجر به افزایش بهداشت روان میشود؛ بنابراین افراد میتوانند با استفاده از آموزشهای مناسب و یافتن هدف و معنی در زندگی و متعاقب آن احساس شادمانی بیشتر، به زندگی موفقیتآمیزی دست یابند. همچنین با توجه به این که سبک هویت و بهعبارتی روشی که فرد از آن طریق به تمام جنبه های فیزیکی، روانی، اجتماعی و ذهنی خود معنی میبخشد از اهمیت چشم گیری برخوردار است؛ لازم است اولیای تربیتی بستری شایسته برای رشد فردی و اجتماعی جوانان فراهم آورند، و زمینه ساز رشد هویت، ابراز وجود سالم و افزایش بهداشت روان در آن ها شوند.
ملخص الجهاز:
هم چنین نتایج پژوهش طاهری، یاریاری، صرامی و ادیب منش (١٣٩٢) نشان داد رابطه بین سبک اطلاعاتی و تعهد هویت با بهزیستی روان شناختی مثبت است .
Ferrari 119 منیژه احیاءکننده و راضیه شیخ السلامی حسین زاده و سپاه منصور (١٣٩٠) حاکی از آن بود که رابطه عزت نفس که یکی از عوامل مؤثر در بهداشت روان است ، با سبک های هویت اطلاعاتی و هنجاری مثبت و با سبک سردرگم منفی است .
با توجه به مطالب فوق هدف این پژوهش این است که نقش سبک های هویت و معنای زندگی در بهداشت روانی دانشجویان دختر را تعیین کند و به سؤال زیر پاسخ دهد.
meaning life questionnaire ١٢٤ فصلنامه روان شناسی کاربردی / سال ٨/ شماره ٣(٣١)/ پاییز ١٣٩٣ نقش سبک های هویت و معنای زندگی در...
پس طبق نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون با روش گام به گام ، متغیرهای سبک های هویت «جهت گیری اطلاعاتی ، هنجاری ، سردرگم ـ اجتنابی » و معنای زندگی به عنوان متغیرهای پیش بین ، متغیرهای معنای زندگی و سبک جهت گیری هنجاری به ترتیب پیش بینی کننده برای اختلال در سلامت روان دانشجویان دختر هستند و سایر متغیرها در پیش بینی کنندگی اختلال در سلامت ١٢٦ فصلنامه روان شناسی کاربردی / سال ٨/ شماره ٣(٣١)/ پاییز ١٣٩٣ روان دانشجویان دختر نقشی ایفا نمی کنند.
در ادامه نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون به شیوه گام به گام نشان داد که متغیرهای معنای زندگی و سبک هویت هنجاری به ترتیب پیش بینی کننده برای سلامت روان دانشجویان هستند.