خلاصة:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه صفات شخصیتی مادران با کمالگرایی دختران نوجوان آنها بود.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه استان البرز به تعداد 49999 نفر بود. با استفاده از جدول کرجسی-مورگان 1970 تعداد 380 نفر از میان آنها بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه صفات شخصیتی نئو مککری و کاستا 1985 برای مادران و از پرسشنامه کمالگرایی هیل، هولزمن، فیور، کیبلر، ویسنت و کندی (2004) برای دخترانشان و برای تحلیل دادهها از روش همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد، روابط مادران و دختران در فرایندی دو سویه باهم در تعاملند. روانرنجورخویی با کمالگرایی غیرانطباقی دختران رابطه مثبت و گشودگی در برابر تجربیات با این نوع کمالگرایی رابطه منفی داشت. همچنین مسئولیتپذیری و برونگرایی با کمالگرایی انطباقی رابطه مثبت و روانرنجورخویی با این نوع کمالگرایی رابطه منفی داشت.
نتیجهگیری: از آنجا که روانرنجوری و گشودگی در برابر تجارب قادر به پیشبینی کمالگرایی غیرانطباقی دختران است، با اندکی تفکر و تامل در کیفیت این روابط میتوان به نقش حساس مادر در ارتباط با فرزندان پی برد. بنابراین مادران با آموزش مناسب میتوانند از بروز کمالگرایی غیر انطباقی فرزندانشان جلوگیری کنند.
ملخص الجهاز:
نتيجه گيري: از آن جا که روان رنجوري و گشودگي در برابر تجارب قادر به پيش بيني کمال گرايي غيرانطباقي دختران است ، با اندکي تفکر و تامل در کيفيت اين روابط ميتوان به نقش حساس مادر در ارتباط با فرزندان پي برد.
کارشناس ارشد روان شناسي شخصيت دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرج 63 مقدمه يکي از سازه هاي شخصيتي که نقش مهمي در سازش يافتگي افراد ايفا ميکند کمال گرايي ١ است .
آيا ميتوان بين سازه کمال گرايي به عنوان يک متغير شخصيتي در دختران نوجوان با صفات شخصيتي مادران آن ها پل ارتباطي برقرار کرد؟ ٦٦ فصلنامه روان شناسي کاربردي / سال ٨/ شماره ٤(٣٢)/ زمستان ١٣٩٣ روش روش پژوهش توصيفي از نوع همبستگي و جامعه آماري تعداد ٤٩٩٩٩ دانش آموز دختر ١٤ تا ١٨ سال در سال تحصيلي ٩١-١٣٩٠ مقطع متوسطه استان البرز بود که با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي از ميان آن ها ٣٨٠ دانش آموز انتخاب شد.
با توجه به معناداربودن F، الگوي 69 رگرسيون خطي معنادار است و در نتيجه متغيرهاي پيش بين روان رنجورخويي و گشودگي در برابر تجارب در پيش بيني کمال گرايي غيرانطباقي دختران رابطه خطي دارد.
با معنادار شدن F ميتوان گفت متغيرهاي پيش بين مسئوليت - ٧٠ فصلنامه روان شناسي کاربردي / سال ٨/ شماره ٤(٣٢)/ زمستان ١٣٩٣ پذيري، برون گرايي و روان رنجورخويي در پيش بيني کمال گرايي انطباقي دختران رابطه خطي دارند.