خلاصة:
هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی برون ریزی نوشتاری هیجان ها بر خودکارامدی و کنترل عواطف در دانش آموزان مضطرب بود.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه آزمایش، گروه گواه، و طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری 3 ماهه بود. جامعه آماری دانش آموزان دبیرستان شهید صادقی بهتعداد 600 نفر بود. پس از آزمون غربالگری اضطراب در مورد 200 نفر، 30 دانش آموز که بیش ترین نمره را در اضطراب داشتند به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پس از همتاسازی در گروه آزمایش و گواه هر گروه 15 نفر جایگزین شدند. ابزار پژوهش سیاهه اضطراب بک و استیر (1990)، آزمون خودکارامدی شرر و مادوکس (1982)، آزمون کنترل عواطف ویلیمایز و چاملز (1997) و مداخله های افشای نوشتاری هیجان ها پنه بیکر (1995) 4 جلسه 30 دقیقهای هر هفته یک جلسه بود. داده ها با استفاده از روش آماری کواریانس و روش واریانس با اندازه گیری مکرر تحلیل شد.
یافته ها: یافتهها تفاوت معناداری را به واسطه تاثیر آموزش برون ریزی نوشتاری هیجان ها بین نمره های دو گروه آزمایش و گواه و پایداری نتایج را در مرحله پیگیری در متغیرهای خودکارامدی (67/ 23 =P= 0/001 F)، در کنترل عواطف (1/ 10 =P 0/001 F) و در اضطراب (09/ 11 =P=0/001 F) نشان داد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان روش درمانی برون ریزی نوشتاری هیجان ها را به عنوان شیوه ای آسان، کم هزینه، موثر و کارآمد با قابلیت کاربرد وسیع در کاهش علائم اضطراب، بهبود خودکارامدی و کنترل عواطف بهکار برد.
ملخص الجهاز:
به ويژه در اين شيوه بر نقش نوشتن در برون ريزي هيجان ها و ارتقاء ٢٢ فصلنامه روان شناسي کاربردي/ سال ١٠/ شماره ١(٣٧)/ بهار ١٣٩٥ مکانيسم هاي دفاعي (نوربالا، عليپور، شقاقي، نجيمي و آگاه هريس ، ١٣٩٠) تأکيد شده است .
٣٠ فصلنامه روان شناسي کاربردي/ سال ١٠/ شماره ١(٣٧)/ بهار ١٣٩٥ هم چنين در اين پژوهش نتايج مربوط به اثربخشي آموزش برون ريزي نوشتاري هيجان ها در مورد اصلاح کنترل عواطف در دانش آموزان مضطرب ، تفاوت معناداري را بين ميانگن نمره هاي پس آزمون کنترل عواطف دانش آموزان مضطرب گروه آزمايش و گواه نشان داد.
يافته ها در مورد خرده مقياس هاي کنترل عواطف نشان دهنده اين بود که آموزش برون ريزي نوشتاري هيجان ها باعث بهبود خشم ، اضطراب ، افسردگي و افزايش عاطفه مثبت دانش آموزان مضطرب گروه آزمايش شده است .
همچنين در پژوهش دولت شاهي، محمدخاني و مشتاق (١٣٩٢) تاثير افشاي نوشتاري هيجاني بر کاهش علائم رواني و جسماني دانشجويان ، در مطالعه عليپور، نوربالا، مشتاقي و نجيمي، (١٣٩٠) تأثير مداخله افشاي نوشتاري هيجاني بر ارتقاي مهارت هاي مقابله اي، شادکامي، سلامت روان و بهزيستي شخصي بيماران افسرده ، در پژوهش آگاه هريس ، عليپور، يزدان فر و نوربالا (١٣٩٠) اثربخشي مداخله افشاي هيجاني بر کاهش استرس و بازداري بيماران دچار اختلال روان تني، در مطالعه احمديطهورسلطاني، رمضاني، عبداللهي، نجفي و ربيعي (١٣٨٩) اثربخشي افشاي گفتاري و نوشتاري هيجان ها بر علائم افسردگي، اضطراب و استرس دانشجويان تاييد شده است .