خلاصة:
امروزه مباحث مربوط به طبیعت و محیط زیست از ارزش خاصی ، به خصوص در علوم انسانی ، برخوردار است . محل تلاقی علوم انسانی و علوم طبیعی بررسی رابطه بین انسان و طبیعت است و اینکه تا چه حد این دو مقوله با هم در ارتباط تنگاتنگ هستند و بر هم تاثیر متقابل دارند. در این راستا، مقاله حاضر با تمرکز بر رمان امواج گرسنه (٢٠٠٤) اثر آمیتاو گوش ( -١٩٥٦) نویسنده بنگالی هندی به نقد این اثر از دیدگاه بوم گرایی -پسااستعماری می پردازد، که حاصل ادغام دو نظریه بوم گرایی و پسااستعماری می باشد. نقد بوم گرایی ، نقدی است که علوم انسانی ، علوم طبیعی و علوم زیست محیطی را به هم ربط می دهد. طبیعت به بهترین وجهی از جنگل ها و دریاها گرفته تا موجودات اهلی و وحشی موردتوجه نویسندگان وبه خصوص رمان نویسان قرارمی گیرند.امواج گرسنه ،همانطورکه عنوان آن حکایت دارد، به شکل خاصی به طبیعت دریا و نقش امواج دریا و بالطبع موجودات دریایی می پردازد. علاوه بر دریا جزایری اطراف دریا نیز از فضاهای شگفت انگیزی هستند که نویسنده آن ها را ترسیم کرده و فضای مناسبی برای زیستگاه حیوانات وحشی ، به خصوص ببر بنگالی ، ایجادکرده است . شخصیت اصلی رمان ، پایا، دختر جوان سیتولوژیستی است که به مطالعه گونه های کمیابی از ماهی ها، به کمک ماهیگیر محلی فوکر که یک بوم گرای بالفطره است ، می پردازد. پایا در حین مطالعه دولفین ها با طبیعت وحشی ببرها نیز رودررو می شود. ماجراهای طبیعت -محور رمان براساس سرنوشت شخصیت های کلیدی آن رقم می خورد.امواج گرسنه درعین ترسیم وقایع وحوادثی که در طبیعت رخ می دهند به بررسی تاریخچه پیدایش گونه های جانوری و گیاهی در منطقه خیالی و واقعی هندوستان پرداخته ودراین میان تاثیرانسان برمحیط وبالعکس رانشان می دهد.نظریات بوم گرایانه چریل گلاتفلتی و هارولد فروم (١٩٩٦) و جنبه های بوم گرایی پسااستعماری گراهام هوگان و هلن تیفین (٢٠١٠) برای تحلیل اثر مورد استفاده قرار می گیرند و جهت اصلی بحث را به سوی خوانش گفتمان جدیدی از دیگرشدن طبیعت سوق می دهد. سرانجام مقاله به این نتیجه می رسد که وقتی یک حلقه ازاکوسیستم حذف شودیاصدمه ببیندکل اکوسیستم متاثرمی شودوتمامی پدیده های طبیعت دستخوش تغییرات وتحولات بحرانی خواهندشد.
ملخص الجهاز:
"A. Kasthun)، در مقاله خود با عنوان "بوم گرایی در امواج گرسنه آمیتاو گوش " (٢٠١٦)، با ارائه خلاصه ای طرح گونه نـقـد زبـان و ادبـیات خـارجـی دوره چــهاردهـم ، شـمـاره ١٨،بهــار وتــابســتان ١٠٩١٣٩٦ از رمان به تفاوت های فرهنگی مابین پایا، شخصیت روشنفکر و علمی پسامدرن زن ، وفوکر، ماهیگیر سنتی و بومی ، اشاره می کنند.
این مقاله ابتدا با نگاهی گذرا بر دیدگاه اول نشان می دهد چگونه آمیتاو گوش در رمان امواج گرسنه برای طبیعت جایگاه خاصی قائل است و در راستای آگاه سازی جهت حفظ همه گونه ها و Critical Language & Literary Studies Vol. 14, NO.
پایا هروقت که به دریا می نگرد نگاهش به آن دوردست ها خیره می شود و در فکر خود به بلیث و راکس برگ یعنی طبیعی دانانی می اندیشد که "صد سال پیش از این آبها عبور کرده بودند و آن ها را پر از پستانداران آبزی یافته بودند" ( امواج گرسنه ٤٣١)؛ از آن جایی که او Critical Language & Literary Studies Vol. 14, NO.
Cyclone نـقـد زبـان و ادبـیات خـارجـی دوره چــهاردهـم ، شـمـاره ١٨،بهــار وتــابســتان ١٢٥١٣٩٦ در فصل پنجاه و چهار رمان ، تحت عنوان "آقای اسلون "١، پایا درباره اولین باری که دلفین ارکائلا را دیده بود توضیح می دهد، در واقع گوش شکلی از دگرشدن یا دیگرشدن جانوران دریایی را بیان می کند و نشان می دهد که چگونه جمعیت دلفین ارکائلا کاهش می یابد: "جمعیت ارکائلای رودخانه مکونگ به سرعت در حال کاهش است و انتظار می رفت در آیندة نزدیک به پایین تر از حد ثابت خود برسد" ( امواج گرسنه ٤٤٠)."