خلاصة:
با توجه به رقابت روزافزون در فضای کنونی کسبوکار، ایجاد محیط کارآفرینانه در سازمان، به نیاز اساسی بسیاری از سازمانها تبدیل شده است. از آنجا که فرهنگ سازمانی بر روی تمامی فرآیندهای سازمانی اثرگذار است، سازمانها به منظور تسهیل در بروز رفتار کارآفرینانه، به بسترسازی فرهنگی متوسل میشوند. هدف پژوهش حاضر بررسی اهمیت نسبی ابعاد فرهنگ سازمانی در بروز رفتار کارآفرینانه است. در راستای نیل به هدف یادشده و با بهکارگیری شیوهای نظاممند، «شاخص فرهنگ سازمانی» و «مقیاس رفتار کارآفرینانه» به ترتیب به عنوان مناسبترین چارچوبهای نظری فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی انتخاب شده و در نهایت این دو چارچوب در قالب یک شبکه پیچیده با یکدیگر ترکیب شدهاند. در این پژوهش از قابلیتهای روشهای «گروه کانون» و «فرآیند تحلیل شبکهای» استفاده شده است. با توجه به اینکه این پژوهش از راهبرد «مطالعهی موردی» استفاده میکند، دامنهی آن به «موسسه هدایت فرهیختگان جوان» محدود شده است. نتایج حاکی از آن است هنگامی که ابعاد فرهنگ سازمانی و مولفههای رفتار کارآفرینانه، به منظور بررسی زمینههای بروز رفتار کارآفرینانه در سازمان، در قالب یک شبکه در نظر گرفته میشوند، از بین ابعاد فرهنگ سازمانی، پیوستگی اجتماعی و اعتماد نقش مهمی در بروز رفتار کارآفرینانه خواهند داشت.
ملخص الجهاز:
(٢٠٠٨ ,Kearney) از طرف دیگر، ازآنجـاکـه فرهنـگ سـازمانی نقـش غیرقابل انکاری در موفقیت کسب وکار برعهده دارد (٢٠٠٤ ,McKeown &Philip ) و نیـز بـه عنوان یک کنترل کننـده اجتمـاعی بـرای تقویـت رفتارهـا و ارزش هـای غالـب عمـل مـی کنـد (٢٠٠٧ ,Cabral-Cardoso &Barbosa ) و همچنین بر روی تمام تعاملات سـازمانی اثرگـذار است (رحیم نیا و علیزاده ، ١٣٨٨) باید برای تسهیل بروز رفتار کارآفرینانه در سازمان باید به مقوله فرهنگ سازمانی متوسل شد؛ به بیان دیگـر تنهـا در صـورتی خـواهیم توانسـت بـه بـروز رفتـار کارآفرینانه در سازمان امیدوار بود که ابتدا آن دسته از ابعاد فرهنگ سـازمانی کـه در بـروز رفتـار کارآفرینانه اهمیت نسبی بیشتری دارند، شناسایی شده و ثانیا برای بهبود آن ها، برنامه ریزی شود.
1. Zampetakis & Moustakis, )2007) با توجه به آنچه که در شبکه ترسیم شده است ، اعتماد بر شکل گیری ٢ مؤلفه مهم از مؤلفه های رفتار کارآفرینانه [چشم انداز راهبردی و زمینه حمایتی] تأثیرگذار است ؛ همچنین اعتماد بر شکل گیری ٣ بعد مهم از ابعاد فرهنگ سازمانی [ارتباطات ، نوآوری و پیوستگی اجتماعی] اثر به سزایی دارد.
Gordon & Jack آنتونیولی ١ و همکاران (٢٠١١) نشان میدهد که پیوستگی اجتماعی میتواند به بهبود تلاش های کارآفرینانه منجر شود؛ همچنین نتایج نشان دهنده آن است که در بین ابعاد فرهنگ سازمانی بعد «اعتماد» از درجه اهمیت دوم در راستای بسترسازی برای بروز رفتار کارآفرینانه برخوردار است .