خلاصة:
بسیاری از پژوهشگران و نظریهپردازان مدیریت بر اهمیت توسعه، پرورش و استفاده از ظرفیتهای نوآورانه بالقوه در رفتار کارکنان برای موفقیت سازمان تاکید دارند. پژوهشهای مختلفی برای افزایش ظرفیتهای بالقوه نوآوری در رفتارهای کاری کارکنان و عوامل موثر بر آن انجام شده است. ازجمله این عوامل میتوان به سرمایه روانشناختی و غنیسازی کار و خانواده اشاره کرد؛ بنابراین هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه غنیسازی کار ـ خانواده با رفتارهای کاری نوآورانه با توجه به نقش میانجی سرمایه روانشناختی است. جامعه آماری این پژوهش را 155 نفر از مدیران و کارکنان مرکز آموزش مدیریت دولتی تشکیل میدهند. دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه و نمونهای متشکل از 110 نفر به روش تصادفی ساده جمعآوری و با روش مدل معادلات ساختاری تحلیل شد. روایی سوالهای پژوهش با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن بهوسیله آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. نتایج مدل معادلات ساختاری، فرضیههای پژوهش را تایید کرد؛ همچنین نشان داده شد، سرمایه روانشناختی بهعنوان متغیر میانجی اثر کامل بر رابطه بین غنیسازی کار-خانواده و رفتارهای کاری نوآورانه دارد.
ملخص الجهاز:
نتایج مدل معادلات ساختاری، فرضیه های پژوهش را تأیید کرد؛ همچنین نشان داده شد، سرمایه روان شناختی به عنوان متغیر میانجی اثر کامل بر رابطه بین غنیسازی کار-خانواده و رفتارهای کاری نوآورانه دارد.
بیشتر مطالعات به بررسی خصوصیات فردی همچون شخصیت ، تلاش و پشتکار و وضعیت های انگیزشی افراد به عنوان عوامل تأثیرگذار بر رفتارهای کاری نوآورانه پرداخته اند؛ اما تاکنون پژوهش های اندکی درباره تأثیر سرمایه روان شناختی به عنوان یک سازه فردی بر رفتارهای نوآورانه کارکنان انجام شده است .
یکی از عواملی که باعث افزایش سرمایه روان شناختی و تأثیر آن بر رفتارهای کاری نوآورانه میشود، غنیسازی کار و خانواده است (٢٠١٣ ,Mishira et al).
غنیسازی کار ـ خانواده پیامدهایی همچون رضایت شغلی، رضایت از زندگی، تعهد عاطفی، دلبستگی شغلی و سلامتی فیزیکی و روحی را برای فرد در پی دارد ( ,Fung et al ٢٠١٤)؛ ازاین رو هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش سرمایه روان شناختی در رابطه بین غنیسازی دوسویه کار- خانواده ورفتارهای کاری نوآورانه است .
گرین هاوس و پاول ٦ (٢٠٠٦) به منظور درک بهتر چگونگی غنیسازی بین محیط کاری و خانوادگی و چگونگی تأثیر مثبت دانش و مهارت های کسب شده در یک نقش و بهبود عملکرد در نقشی دیگر مدل نظری غنیسازی کار- خانواده را طراحی کردند.
بر این اساس فرضیه چهارم و پنجم پژوهش به صورت زیر ارائه میشود: فرضیه چهارم : سرمایه روان شناختی نقش کاملی در ارتباط بین غنیسازی کار به خانواده و رفتارهای کاری نوآورانه دارد.