خلاصة:
امروزه انتخابات بهعنوان مهمترین عرصه مشارکت سیاسی، شاخص مردمیبودن هر حاکمیت را به محک میگذارد. در نظامهای مردمسالار، کسب بیشترین آرا و پیروزی در انتخابات همواره جزو دغدغههای اصلی جریانهای سیاسی بوده است. بازاریابی سیاسی در دهههای اخیر بهعنوان ابزار تحقق پیروزی در انتخابات کاربردی دوچندان یافته است؛ بهگونهای که پیروزی جریانهای سیاسی در انتخابات تا حد زیادی به استفاده موثر این گروهها از مدلهای بازاریابی سیاسی برمیگردد. در این پژوهش کوشیده شد تا الگویی بومی از بازاریابی سیاسی در انتخابات محلی ایران ارائه شود. در این پژوهش از رویکرد ظاهرشونده «نظریهپردازی دادهبنیاد» استفاده شد. نتایج مصاحبه عمیق با 13 نفر از خبرگان حوزه انتخابات محلی در تهران نشان داد که 1. ملزومات حضور موثر حزب در رقابت سیاسی؛ 2. نیازشناسی بازار رای؛ 3. طراحی محصول متناسب با مطالبه اصلی بازار رای؛ 4. بازاریابی و تبلیغات اثربخش محصول سیاسی؛ 5. فروش ایده/کاندیدا و 6. پایش مستمر محیط، ابعاد الگوی بازاریابی سیاسی در انتخابات محلی را رقم میزنند.
ملخص الجهاز:
توسعه کیفی و نفوذ مباحثی نظیر بازاریـابی سیاسـی در مبـارزات انتخابـاتی در سـال هـای اخیـر، تحلیل گران سیاسی ایران را با این پرسش مواجه ساخته که چگونه میتوان از بینش و ابزارهـای مدرن بازاریابی در راستای نزدیک سازی احزاب و توده های رأیدهنـده مخاطـب آن هـا و تحلیـل فضای رقابت بهره جست .
با توجه به اهمیت این موضوع در کشور و نبود الگوی مدون بازاریابی سیاسی برای احـزاب و جریان های سیاسی، این پژوهش سعی دارد با برشمردن مؤلفه ها و ابعاد بازاریابی سیاسـی و ارائـه مدلی از آن ، با استفاده از روش داده بنیاد و تحلیل نظرهـای خبرگـان انتخابـات مجلـس شـورای اسلامی شهر تهران در دورهای ششم ، هفتم ، هشتم و نهـم ، احـزاب سیاسـی را بـرای رویـارویی پیروزمندانه در رقابت انتخاباتی محلی مهیـا و آمـاده کنـد.
به علت این همسـویی در حوزه های مختلف بازاریابی، برخی مفاهیم و ابزارهای بازاریابی بـین بازاریـابی کـالا و خـدمات و بازاریابی سیاسی مشترک است و برخی از اصول بازاریابی کسـب وکـار بـرای اعمـال در سیاسـت نیازمند تعدیل هستند (٢٠٠٦ ,Dann &Hughes ).
به طور خلاصـه سؤال اصلی پژوهشگر این بود که : «الگوی مناسب بازاریابی سیاسـی در انتخابـات محلـی کـدام است ؟» برای پاسخ به این سؤال ، مقوله های به دست آمده در قالب مدلی فرآیندی قابل ارائه اسـت ؛ به گونه ای که جریان سیاسی برای رقابت در این عرصه ابتـدا ملزومـات اساسـی حضـور مـؤثر در مبارزات انتخاباتی را موردمداقه قرار داده و در صورت داشتن حداقل ملزومـات از قبیـل مقبولیـت عمومی، داشتن پایگاه اقتصادی و غیره وارد عرصه رقابـت مـیشـود.